"VÀstervik tar inte vara pÄ sin potential som handelsstad"
VÀstervik tar inte till vara pÄ sina möjligheter som handelsstad. Det sÀger Ragnar Fransson pÄ branschorganisationen Svensk handel. Deras siffror visar att VÀstervik förlorar bÄde arbetstillfÀllen och pengar nÀr lokalinvÄnare och turister i hög utstrÀckning vÀljer att handla i andra stÀder.
DÄliga signaler. Ragnar Fransson pÄ Svensk handel nÀmner parkeringsautomaten utanför turistbyrÄn som ett exempel pÄ vad som kan fÄ turister att inte kÀnna sig vÀlkomna i VÀstervik. FOTO: MATILDA AHL
Foto: Fotograf saknas!
Varje Är publicerar Svensk handel ett index över konsumtionen i landets kommuner. Indexet mÀter hur stor konsumtionen Àr i varje kommun och i vilken utstrÀckning kommuninvÄnarna handlar i sin hemkommun eller Äker till andra stÀder för att shoppa.
- Ett index pÄ 100 betyder att alla kommuninvÄnare köper alla sina varor i sin hemkommun. SÄ Àr det sjÀlvklart inte i nÄgon kommun, men till det kommer ocksÄ att turister och besökare drar upp indexet för mÄnga kommuner. DÀrför hamnar mÄnga större stÀder över 100, sÀger Ragnar Fransson.
Indexet för sÀllanköp - alltsÄ köp av klÀder, elektronik och andra varor som inte sker dagligen - ligger i VÀstervik pÄ 65.
Siffrorna Ă€r frĂ„n 2004 och innebĂ€r att VĂ€stervik hamnar tvĂ„a frĂ„n slutet pĂ„ listan över hur situationen ser ut i kommuner i samma storleksordning i SmĂ„land och Ăstergötland.
- Som jÀmförelse kan man ta Vimmerby. DÀr ligger index pÄ 97, vilket Àr en milsvid skillnad mot VÀstervik. Skillnaden beror framförallt pÄ att Vimmerby Àr betydligt bÀttre pÄ att fÄ turister att spendera pengar i staden Àn VÀstervik Àr, sÀger Ragnar Fransson.
För nÄgon annan förklaring till skillnaderna kan Ragnar Fransson inte se. BÄde VÀstervik och Vimmerby har samma förutsÀttningar att lyckas som handelsstÀder, men det Àr Vimmerby som drar det lÀngsta strÄet.
- Det Àr svÄrt att förklara det hÀr. Det handlar troligtvis om smÄ saker, som att Vimmerby erbjuder fler aktiviteter inne i centrum och dÀrmed lockar turisterna att handla i staden.
Enligt Ragnar Fransson Àr det nu viktigt att bryta den negativa situationen i VÀstervik. Med smÄ förÀndringar som bÀttre parkeringsmöjligheter och lÀngre öppettider gÄr det att locka bÄde VÀsterviksbor och turister att handla i centrum.
- Ett exempel pÄ hur det inte borde se ut Àr parkeringen vid turistbyrÄn i VÀstervik. Vilka signaler ger det till besökarna nÀr det kostar pengar att parkera bilen utanför turistbyrÄn nÀr man vill ha information om staden? sÀger Ragnar Fransson.
Men allt Àr inte negativt. Med nya lÄgpriskedjor och fler butiker Àr det troligt att trenden vÀnder de nÀrmaste Ären.
Samtidigt varnar dock Ragnar Fransson för att det inte finns nÄgon mirakelmedicin för att Àndra pÄ utvecklingen.
- Skillnaden mellan VĂ€stervik och Vimmerby Ă€r alldeles för stor för att etableringen av lĂ„gpriskedjor ska jĂ€mna ut den. Med nyetableringar av Elgiganten, Ăverskottsbolaget och Cheapy kan man rĂ€kna med en indexökning pĂ„ fem till tio enheter, men det Ă€r Ă€ndĂ„ lĂ„ngt kvar till Vimmerbys nivĂ„ pĂ„ 97.
- Ser vi tillbaka 15 Är kan vi se att VÀstervik har stÄtt och stampat pÄ samma plats. Problemet Àr att det inte finns nÄgra snabba sÀtt att förbÀttra situationen, utan det Àr hÄrt och envist arbete som gÀller.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!