Västerviks bilköpare tillhör bottenligan

Västerviks kommun tillhör fortfarande bottenligan när det gäller nya bilars klimatpåverkan.  Men vi är på rätt väg.

Simon Edman på Holmgrens Bil har tankar på hur försäljningen av miljöbilar kan öka i Västervik.Foto: Anders Steiner

Simon Edman på Holmgrens Bil har tankar på hur försäljningen av miljöbilar kan öka i Västervik.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-10-19 16:09
Utsläppen från de nya bilar som registrerades i Västervik 2009 minskade med 4,7 procent jämfört med 2008. 21,5 procent av de nya bilarna var etanolbilar. Det är en ökning med 19,5 procent jämfört med 2008. 14,6 procent av de nyregistrerade bilarna var särskilt bränslesnåla bilar. Den siffran var 6,6 2008. Med utsläpp på 168 gram koldioxid per kilometer har Västerviks kommun förbättrat sig 49 platser i tabellen för över nya bilars klimatpåverkan. På första plats, med lägst utsläpp, hamnar bilköparna i Lekeberg med 142g/km. Nyregistrerade bilar i Burlöv släpper ut allra mest med 192g/km. - Det ligger ju i tiden att jaga bränsleförbrukning. Fler och fler pratar om miljöbilar och vi säljer mer och mer. Alla tänker mer på miljön nu och vi är på rätt väg, menar Simon Edman på Holmgrens Bil. Men det går inte tillräckligt fort enligt bilförsäljarna. Av de 274 bilar som nyregistrerades 2009 i Västerviks kommun var 38,7 procent sådana som drivs med bensin. Det är en minskning med knappt två procent jämfört med 2008. Bara 1,8 procent av de nya bilarna i Västerviks kommun var gasbilar. - Vi har ju nyligen fått gasmack här i stan. Att åka till Linköping för att tanka har det inte funnits någon ekonomi i. Och det har inte varit miljövänligt heller, förklarar Bengt-Åke Holmström på Holmströms Bil. Västerviks kommun hamnar på plats 206 av 290 kommuner i indexet över nya bilars klimatpåverkan. Det framgår av Naturvårdsverket, Vägverket och Konsumentverkets rapport. Sverige har den mest bränsleslukande bilparken i EU och koldioxidutsläppen för nya bensin-och dieselbilar ligger fortfarande bland de högsta. Och Västervik lär ha en av de äldsta bilparkerna i Sverige. - Vi är jäkligt bra att ta hand om våra gamla lik här, men det luktar ju så tårarna rinner när man kommer bakom någon av de äldre bilarna i stan, säger Edman. Edman har tankar på hur det kan bli en förändring. - Det måste bli mer vinning på att köra miljövänligt. Som gemene man får du betala mer för en miljöbil i dag. Staten borde se till att det bli billigare att köra miljöbil. På så sätt tar man bort de stora miljöbovarna. I Tyskland har man en skrotpremie på 25 000 kronor. Det tycker jag är ett bra förslag. Sedan ska vi informera mera om miljöbilarna också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om