Västerviks biogasprojekt kostar 13 miljoner kronor

Västerviks storsatsning på förädling och försäljning av biogas kommer att kosta 13 miljoner kronor de närmaste åren. - Investeringarna betalar sig dock mycket snart. Kommunens risk är bara någon miljon kronor, säger Rickard Wester, miljösamordnare på Tekniska kontoret.

Lokalt bilbränsle. Om något år ska bilägare kunna tanka biogas på en ny mack i Västervik, biogas som producerats i rötkammare i reningsverket på Lucerna i Västervik. Det säger miljösamordnare Rickard Wester på Tekniska kontoret.

Lokalt bilbränsle. Om något år ska bilägare kunna tanka biogas på en ny mack i Västervik, biogas som producerats i rötkammare i reningsverket på Lucerna i Västervik. Det säger miljösamordnare Rickard Wester på Tekniska kontoret.

Foto: Elin Lundholm

Västervik2007-12-07 00:05
Om ett år ska alla biogasbilar kunna tankas på en ny biogasmack intill Jet-macken vid Västerviks utfart.Redan efter nyår inleds, till en kostnad av nära tio miljoner kronor, renovering och ombyggnad av en av de två slitna, trettio år gamla rötkamrarna vid reningsverket på Lucerna. Just nu skriver kommunen kontrakt med en entreprenör.Just dessa tio miljoner hade dock kommunen, alldeles oavsett biogassatsningen, behövt satsa på en renovering av en av de utslitna rötkamrarna.- Mycket av den nya utrustning vi får vid renoveringen kommer att kunna användas även till den andra rötkammaren när produktionen av biogas rullar igång på allvar, säger Kaj Rotman på reningsverket.Det är i rötkamrarna den rågas tillverkas som sedan ska säljas till Västervik BiogasAB. Bolaget ska förädla rågasen från reningsverkets metanhalt på 60-65 procent, till de 98 procent som krävs för att det ska gå att köra en förbränningsmotor på gasen.Västervik BiogasAB ska också komprimera gasens tryck från blygsamma tre hekto till 200 kilo. Själva förädlingen går till så att man "tvättar ur" koldioxid från gasen.- Ombyggnaden av rötkammaren är klar nästa höst, säger Kaj Rothman, kommunens projektledare.Kommunens tror att 10-15 procent av Västerviks bilpark ska kunna köra på biogas inom några år. Man börjar med sopbilar och stadsbussar, precis som Linköping gjorde.Västerviks kommun kommer troligtvis att äga 60 procent av aktierna i Västervik BiogasAB. Tekniska Verken i Linköping köper förmodligen resterande 40 procent för cirka 1,2 miljoner kronor. Förhandlingar pågår ännu med Tekniska Verken i Linköping angående villkoren i överenskommelsen.- Efter bidrag återstår 13 miljoner kronor att finansiera, i form av bolagets kostnader för biogasmacken och förädlingsanläggningen, säger Rickard Wester.Samtliga dessa 13 miljoner lånar dock bolaget upp på marknaden. Kunderna som köper gas blir de som kommer att betala tillbaka bolagets lån genom de pengar bolaget får in.Att Tekniska Verken vill gå in som delägare i Västerviks nya biogasbolag beror bland annat på att många Linköpingsbor har sommarhus i Västerviks kommun och man därför gärna vill ha ett tankställe här. Säkert har man också sneglat på möjligheterna att tanka biogaståget Amanda i Västervik i framtiden.Tågtrafiken är dock inte inräknat i Västerviks nuvarande biogasprojektkalkyler. Ett biogaståg blir ett extra bonusvärde.
Värmer reningsverket
Idag används en del av reningsverkets rågas från rötkammaren i en speciell gaspanna för hela reningsverkets interna uppvärmningsbehov. Även själva rötkamrarna har stort behov av värme, via värmeväxlare, för att temperaturen alltid ska hållas på 37 plusgrader.Sommartid, när värmebehovet är litet eller obefintligt, eldas all överskottsgas upp i en utvändig "fackla".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om