Västerviks skolor är bättre än någonsin

Västerviks skolor har aldrig tidigare uppnått så goda resultat som just nu. I dagarna presenterade Skolverket via SCB en "kommunliga" där det visar sig att Västervik i år rusat upp från 104:e till 64:e plats bland landets 290 kommuner.

- Historiskt sett har Västerviks skolor, från förskolan ända upp till vuxenutbildningen, aldrig tidigare uppnått så här goda resultat, säger kvalitetsutvecklingsledare Esbjörn Grandalen på Barn- och utbildningsförvaltningen i Västervik.

- Historiskt sett har Västerviks skolor, från förskolan ända upp till vuxenutbildningen, aldrig tidigare uppnått så här goda resultat, säger kvalitetsutvecklingsledare Esbjörn Grandalen på Barn- och utbildningsförvaltningen i Västervik.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2011-03-07 00:00

- Historiskt sett har Västerviks skolor, från förskolan ända upp till vuxenutbildningen, aldrig tidigare uppnått så här goda resultat, säger kvalitetsutvecklingsledare Esbjörn Grandalen på Barn- och utbildningsförvaltningen i Västervik.

SCB-statistikens ranking baseras på ett antal indikatorer, bland annat elevernas faktiska kunskapsnivå. Man har också jämfört saker som "kostnad per elev", "lärartäthet" samt "andel personal med pedagogisk behörighet".

SCB:s senaste rankinglista är dock bara en av en rad glädjande signaler som kommit den senaste tiden:

- Vi ser för fjärde året i rad en mycket tydlig, positiv trend när det gäller måluppfyllelse av kunskapsnivån. Det visar bland annat resultaten i de nationella proven i årskurs 3, 5 och 9 vilka stadigt blivit allt bättre, säger Esbjörn Grandalen.

- Att vi nu också avancerat så pass även i relation till övriga kommuner i riket är givetvis mycket glädjande.

Som exempel lyfter Grandalen fram Breviksskolan, som just nu lyckas så bra i radions kunskapstävling Vi i femman. Klassen Måsen 5 har avancerat till att vara en av de åtta bästa femteklasserna i hela Sverige och hoppas snart vara i semifinal.

- Även Överumsskolan har lyckats jättebra med sina åttondeklassare i en riksomfattande matematiktävling genom att bli bäst i Kalmar län och faktiskt en av landets allra fyra bästa klasser i matte.

Vad beror denna positiva trend på?
- Våra övergripande strategier har gett resultat. Det här visar att vi hittat rätt i vårt systematiska kvalitetsarbete, säger Esbjörn Grandalen.

Som andra orsaker anger Grandalen engagerade och drivna pedagoger och ledare som hittat rätt i sitt systematiska utvecklingsarbete av skolan.

- Det är i själva mötet mellan eleven och pedagogen som lärandet sker. Detta är det absolut viktigaste. Vi har positiva skolkulturer med ett tydligt utvecklingsperspektiv. Där förväntas det att alla elever kan nå målen och att alla elever kan ta ett steg till i sin egen utveckling.

Grandalen är nöjd över att skolans strategier ger så bra resultat, men är samtidigt medveten om att man fortfarande har mycket kvar att arbeta med.

- Skolans uppdrag gäller alla barn/elever. Vi är inte nöjda med att det fortfarande finns elever som inte når upp till målen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om