Västerviks skolpsykologer fick beröm på rikskonferens

Att utreda "besvärliga" elever och sedan endast ställa en diagnos är ett förlegat arbetssätt - i alla fall för Västerviks skolpsykologer. Här satsas det främst på vägledning till lärarna. Man hjälper läraren hjälpa eleven. Arbetssättet ledde till beröm på skolpsykologernas rikskonferens i Örebro nyligen.

Elevhälsochef Christel Dorch, till vänster, är en av de som möjliggjort nya arbetssätt för skolpsykologerna Anette Jonasson och Jan Lörelius samt, längst till höger, förskolepsykologen Christine Andersson.

Elevhälsochef Christel Dorch, till vänster, är en av de som möjliggjort nya arbetssätt för skolpsykologerna Anette Jonasson och Jan Lörelius samt, längst till höger, förskolepsykologen Christine Andersson.

Foto: kjell-arne karlsson

Västervik2011-10-25 00:00

- Det finns en lösning för alla barn och bäst skickade att hjälpa barnet är personer i barnets vardag, säger skolpsykolog Jan Lörelius.

Han och kollegerna Anette Jonasson, Malin Rekke och Christine Andersson (förskolepsykolog) utgör den kvartett som med sina specialkunskaper hjälper Västerviks lärare undanröja hinder för barns utveckling och lärande.

- Vi utgår från att alla barn gör rätt om de kan. Vi måste se barnet som en samarbetspartner. I grunden vill alla barn lära sig och psykologens roll är att hjälpa läraren till ett bra samarbete med eleven, säger Anette Jonasson.

Om ett barn vägrar gå in på samlingen i skolan är det inte psykologen som ska komma rusande och lösa problemet:

- Skolpsykologens uppgift är att genom råd och stöd hjälpa läraren hjälpa den elev som har problem med sitt lärande. Vi kan förhoppningsvis berätta varför barnet gör och beter sig på ett visst sätt. Läraren utför sedan det viktigaste elevhälsoarbetet, framhåller Christine Andersson.

En stor del av skolpsykologernas arbete handlar om konsultationer med lärare. En annan återkommande uppgift är att medverka i elevhälsoteamens regelbundna möten på skolorna.

- I bland kanske vi kan tipsa en lärare om att undervisa på ett annat sätt för att fånga en elevs intresse. Just det här med en fördjupad vägledning till lärare ser vi har gett ett bra resultat den senaste tiden. Mycket tack vare att vår chef Christel Dorch stött oss i att jobba just på detta vis, säger Jan Lörelius.

Västerviks skolpsykologer kan sägas ha tre huvudmål med sitt arbete:

Primärt löser man det som lärarna anser vara problemet. Till exempel varför "Kalle bara springer ut ur klassrummet i stället för att jobba i matteboken".

Mål nummer två är att höja de här lärarnas kompetens. De får kunskap och tips på nya sätt att tänka. I fortsättningen behöver lärarna inte längre kalla på skolpsykologerna om de skulle stöta på liknande problem. Lärarna kan också sprida kunskaper till sina kolleger.

Det tredje målet är att arbetet ska ge positiva effekter för barnet. Att det går bättre för Kalle i matte.

Västerviks skolpsykologer undviker helt att tala om för barnet vad det ska göra:

- I stället måste läraren söka samarbetslösningar tillsammans med eleven, få eleven engagerad, säger elevhälsochef Christel Dorch och hänvisar till hela barn- och utbildningsförvaltningens motto: Lust att lära - rätt att lyckas.

Skolpsykologerna hjälper i första hand barnen i skolan, men kan även vägleda barnets familj att hitta rätt. De jobbar för det mesta ute på skolorna, främst tillsammans med rektor, kurator, skolsköterska, specialpedagog och lärare.

- Vid väldigt specifika frågeställningar utreder vi behovet av, eller utesluter, särskolans kursplan, säger Jan Lörelius som hävdar att det bästa för de flesta elever som följer särskoleplan är att inkluderas i en vanlig klass på sin hemskola.

Stöttar skolpersonal

Den 1 juli i år trädde den nya skollagen i kraft. Den säger bland annat att eleverna ska ha tillgång till psykolog genom Elevhälsan, något som tidigare inte varit fastställt.

Skolpsykologerna arbetar på uppdrag av skolan och har tystnadsplikt. Skolpsykologen hjälper till att förbättra skolpersonalens möjligheter att hantera elevers svårigheter i skolan samt öka elevers möjligheter att klara målen och må bra i skolan. Skolpsykologer deltar regelbundet på elevhälsoteamens möten på skolorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om