"Västerviksandan" ska bli en bestseller
Om några år ska Västervik vara en ort som övriga Sverige förknippar med samarbetsanda och framgång. Det är i vart fall målet med projektet Klivet.
Tror på projekt Klivet. I förgrunden visar Roger Psajd och Tommy Ivarsson upp den fiktiva bok som ska fyllas med innehåll om Västerviks framsteg. I bakgrunden Ewa Grönwall, Jan-Olov Andersson, Christin Rampeltin-Molin, Kent Carlsson, Carl-Magnus Mårheden och Rikard Granberg.
Foto: Fotograf saknas!
- Ser man vilka kommuner som ligger i topp, som Solna och Sollentuna, har vi en nackdel. Vi ligger inte i närheten av någon storstad, säger Ewa Grönwall, kommunikationsstrateg på Västerviks kommun.De församlade på presskonferensen konstaterar att Västervik saknar ytterligare några ingredienser som hjälper till - ett universitet och en väl utbyggd infrastruktur.- Vi får jobba med attitydfrågor. Det kan ändå kännas roligt att driva företag i Västervik, säger Carl-Magnus Mårheden, kommundirektör.Varför är placeringen i rankingen så viktig?
Rankingen i sig är inte avgörande, konstaterar de närvarande. Istället handlar det om vad vägen dit kan ge. Skapar man arrangemang där företagare träffas och börja samarbeta så leder det till affärer, ökad lönsamhet och fler jobb.En av de företagare som finns på plats är Richard Granberg, enmansföretagare i båtbranschen:- Jag kan ta oss och de andra båtföretagen som exempel. Delvis är vi konkurrenter, men framförallt har vi utländska konkurrenter. Då kan vi vinna på att samarbeta om att bygga upp ett rykte om skandinavisk kvalitet och Västervik som en traditionsrik båtbyggarstad.Vad kommer Klivet att kosta?
Basorganisationen för projektet kommer att kosta 1,5 miljoner om året som delas lika mellan kommunen och näringslivet. Sedan kommer kringarrangemangen att få egna budgetar. Förhoppningen är att man ska hitta finansiering hos EU, regionen och på riksnivå.
Vad ska Klivet göra?
Under tre år ska Klivet dra igång projekt som faller under fyra olika syften:Två projekt varje år som lyfter fram befintliga företag i kommunen.Minst projekt varje år som ökar förståelsen hos kommunens tjänstemän och näringslivet för varandras villkor.Minst tre kommunikationsprojekt om året med fokus på tillväxtfrågor.Minst två mötesforum om året med inriktning mot samverkan och tillväxt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!