"Västerviksandan" ska bli en bestseller

Om några år ska Västervik vara en ort som övriga Sverige förknippar med samarbetsanda och framgång. Det är i vart fall målet med projektet Klivet.

Tror på projekt Klivet. I förgrunden visar Roger Psajd och Tommy Ivarsson upp den fiktiva bok som ska fyllas med innehåll om Västerviks framsteg. I bakgrunden Ewa Grönwall, Jan-Olov Andersson, Christin Rampeltin-Molin, Kent Carlsson, Carl-Magnus Mårheden och Rikard Granberg.

Tror på projekt Klivet. I förgrunden visar Roger Psajd och Tommy Ivarsson upp den fiktiva bok som ska fyllas med innehåll om Västerviks framsteg. I bakgrunden Ewa Grönwall, Jan-Olov Andersson, Christin Rampeltin-Molin, Kent Carlsson, Carl-Magnus Mårheden och Rikard Granberg.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2010-01-21 17:30
Projektledaren Tommy Ivarsson börjar torsdagens presskonferens med att visa upp en bok med en glad kvinna på omslaget. Den handlar om projekt Klivet 2012 i Västervik.När man börjar bläddra möts man av vita sidor. Än finns inte mer än det snitsiga omslaget och en baksidestext som berättar om hur det här är historien om hur en bygds näringsliv framgångsrikt samlade sig kring ett gemensamt mål för att skapa en mer positiv anda.Det finns en pedagogisk finess i det.Boken är inte skriven än. Det är till och med tveksamt om den kommer att skrivas, men Tommy Ivarsson har ändå hittat på historien om hur boken släpps 2013 för att berätta om det fantastiska som kommer att hända i Västervik under åren 2010 till 2012.VT har tidigare berättat om projekt Klivet. Man kan säga att upphovet är en prestigeförlust för kommunen. Från att under några år stadigt tuffat på uppåt i organisationen Svenskt Näringslivs ranking av näringslivsklimatet i landets kommuner rasade Västervik kraftigt i den senaste mätningen.I höstas samlades ett hundratal företagare på CNC-plåt och enades om att man skulle dra igång projekt Klivet. Det uttalade syftet är att Västervik ska avancera till topp 30 i näringslivrankingen. Sedan dess har en organisation tagit form, och nu ska det egentliga arbetet börja.Om man jämför med toppkommunerna - på vilka punkter måste Västervik bli bättre?
- Ser man vilka kommuner som ligger i topp, som Solna och Sollentuna, har vi en nackdel. Vi ligger inte i närheten av någon storstad, säger Ewa Grönwall, kommunikationsstrateg på Västerviks kommun.De församlade på presskonferensen konstaterar att Västervik saknar ytterligare några ingredienser som hjälper till - ett universitet och en väl utbyggd infrastruktur.- Vi får jobba med attitydfrågor. Det kan ändå kännas roligt att driva företag i Västervik, säger Carl-Magnus Mårheden, kommundirektör.Varför är placeringen i rankingen så viktig?
Rankingen i sig är inte avgörande, konstaterar de närvarande. Istället handlar det om vad vägen dit kan ge. Skapar man arrangemang där företagare träffas och börja samarbeta så leder det till affärer, ökad lönsamhet och fler jobb.En av de företagare som finns på plats är Richard Granberg, enmansföretagare i båtbranschen:- Jag kan ta oss och de andra båtföretagen som exempel. Delvis är vi konkurrenter, men framförallt har vi utländska konkurrenter. Då kan vi vinna på att samarbeta om att bygga upp ett rykte om skandinavisk kvalitet och Västervik som en traditionsrik båtbyggarstad.Vad kommer Klivet att kosta?
Basorganisationen för projektet kommer att kosta 1,5 miljoner om året som delas lika mellan kommunen och näringslivet. Sedan kommer kringarrangemangen att få egna budgetar. Förhoppningen är att man ska hitta finansiering hos EU, regionen och på riksnivå.
Vad ska Klivet göra?
Under tre år ska Klivet dra igång projekt som faller under fyra olika syften:Två projekt varje år som lyfter fram befintliga företag i kommunen.Minst projekt varje år som ökar förståelsen hos kommunens tjänstemän och näringslivet för varandras villkor.Minst tre kommunikationsprojekt om året med fokus på tillväxtfrågor.Minst två mötesforum om året med inriktning mot samverkan och tillväxt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om