En cirkus Ă€r pĂ„ besök i Stadsparken i VĂ€stervik. Olyckligtvis rĂ„kar cirkusen ut för ett inbrott â och hela kassan blir stulen. Men vem av de nio misstĂ€nkta Ă€r egentligen skyldig? Det Ă€r frĂ„gan som utgör startskottet för boken som eleverna Ă€r med och skriver.
Författaren Tony Manieri har skrivit första kapitlet, och varje klass skriver sedan ett kapitel var.
â Klasserna ska göra varsitt förhör med en av de misstĂ€nkta, berĂ€ttar Anna Lindahl Larsdotter, lĂ€rare i klass 6A pĂ„ FĂ„gelbĂ€rets skola i VĂ€stervik.
Vi fĂ„r vara med nĂ€r sjĂ€lva idĂ©arbetet till hennes klass kapitel börjar. Tony Manieri kommer in i klassrummet pĂ„ FĂ„gelbĂ€ret och berĂ€ttar om upplĂ€gget för arbetet, men gĂ„r sedan in i en av berĂ€ttelsens karaktĂ€rer â cirkusdirektören sjĂ€lv. Elevernas uppgift Ă€r att grilla honom i ett polisförhör, samtidigt som Anna försöker hinna anteckna allt som sĂ€gs. MĂ„nga hĂ€nder flyger i luften, och Tony, alias cirkusdirektören, blir pepprad med tuffa frĂ„gor.
â Vet du om nĂ„gon av dina kollegor har ont om pengar? Vad gjorde du precis innan förestĂ€llningen?
Cirkusdirektören ibland nĂ„got luddiga svar vĂ€cker fler frĂ„gor hos eleverna â som inte verkar helt övertygade om hans oskuld. NĂ„gra av dem avslöjar luckor i hans berĂ€ttelse.
â Varför byter du namn pĂ„ skolan som du berĂ€ttar om varenda gĂ„ng?
â Ja, men det Ă€r ju det dĂ€r med bulgariskan, jag blandar ihop det. Och det Ă€r ju trĂ„kigt om skolan fĂ„r heta samma sak varje gĂ„ng...
â Men, var det inte rumĂ€nska förut som du sa att du blandade ihop?
â Jo, men rumĂ€nska och bulgariska, det Ă€r ju nĂ€stan samma sak!
NÀr förhöret Àr klart skickar Anna sina anteckningar till Tony, som i sin tur sammanstÀller en text som han skickar tillbaka till Anna. I smÄgrupper kommer eleverna sedan fÄ i uppdrag att bygga ut och utveckla varsin del av texten. De fÄr Àven rita teckningar som ska bli illustrationer i boken, och varje klass tar fram ett förslag till omslagsbild. Resultatet ska sÄ smÄningom bli en bok som trycks pÄ tryckeri, och slÀpps vid en releasefest som alla medförfattare Àr inbjudna till.
Projektet görs inom ramarna för Skapande skola, och syftet Àr att frÀmja elevernas lÀsande och skrivande.
â Jag tror att det hĂ€r blir nĂ„got som eleverna aldrig glömmer, och som kommer kicka i gĂ„ng deras sprĂ„kutveckling, sĂ€ger Lise-Lotte Gustavsson Moschiri, kultursamordnare.