Västerviksbåten är världsunik

För över 20 år sedan blev en enorm Storebro-båt årets snackis i Västervik. Under tisdagen var samma båt tillbaka igen.

Last. Nu ska båten få ny lack, nya motorer och uppdaterat elsystem. Arbetet beräknas ta två år.

Last. Nu ska båten få ny lack, nya motorer och uppdaterat elsystem. Arbetet beräknas ta två år.

Foto: Storebro Boats

Västervik2016-09-08 10:03

En enorm båt drog under tisdagskvällen genom Västerviks gator. ”Nyhetstorka” hävdade vissa, ”intressant” ansåg andra på sociala medier. Läsarnas intresse ledde också fram till att VT under onsdagskvällen fick tag i den minst sagt roade ägaren Asbjørn Abrahamsen. Han är norsk företagare som bland annat investerar i företag och fastigheter i USA och Norge.

– Jag har förstått att många är nyfikna, jag fick höra att det skrevs om det på facebook, säger han när VT når honom under onsdagskvällen.

Han berättar att båten är Storebro Royal Cruiser 730, den enda i sitt slag. Den byggdes i Västervik på Storebrofabriken, där nu Windy Boats ligger. Den stod klar – gick av stapeln om man så vill – 1993. Köparen, en japansk affärsman kopplad till företaget Panasonic köpte båten men hämtade den aldrig. Då kostade den 22 miljoner kronor, nästan 30 miljoner i dagens pengavärde.

Den historien känner nog många västervikare till och det talades mycket om båten det året. Den blev kvar i Västervik istället.

1994 såldes båten till Tyskland för att sedan hamna på Mallorca. De senaste åren har den funnits i Palma. Och så slog Asbjørn Abrahamsen till.

– Jag gillar saker som är unika. När den är klar döper vi om den till ”The only”, den enda. För den är den enda i sitt slag, och det är underbart. Jag äger också en speciell Riva, det finns bara två i världen.

Varför kom den till Västervik?

– Det är dags för en rejäl uppgradering, den har fått liggsår. Vi tog den från Palma till Västervik och transporterade den över land till fabriken i Storebro där de ska göra i ordning den.

Resan tog enligt Abrahamsen en vecka att planera. 18 överhängande vägskyltar fick monteras ned under den tidsödande operationen, allt för att båten skulle kunna passera under. Resan tog cirka fem timmar.

Roger Karlsson är platschef på Storebro Boats i Storebro. De bygger inte båtar längre, utan sysslar mycket med upprustning av båtar, ofta över vintern.

– Det är det största projektet vi genomfört. Den kommer att ligga här i ett par år. Den ska få nytt elsystem , lackas om och få nya motorer.

Han ser projektet som ett bevis på att det går att ligga långt in i landet, men fortfarande syssla med båtverksamhet.

Efter uppgraderingen ska båten läggas i hamn i Stockholm, för att både köras av Abrahamsen själv men också för att visas upp.

– Det är en kulturskatt, något för er att vara riktigt stolt över. Vi ska göra den fin igen och göra den till en svensk stolthet än en gång. Det ska till en norrman för att göra det, säger han och skrattar.

Storebro Royal Cruiser 730

Är den enda i sitt slag och tog ett par år att färdigställa.

Är 22,2 meter lång. 23 meter med badbryggan

Är nästan sex meter bred och över sex meter hög.

Den väger 53 ton.

Har två motorer, på vardera 1 100 hästkrafter vardera.

Kan tanka 8 000 liter bränsle.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om