Skissen framför oss är Västerviksbon Hansi Kobes senaste projekt. En egendesignad elbil som man ska kunna bygga ihop själv genom att bilen levereras i en färdig byggsats. Hansi Kobes har genom sitt företag ReDian AB tagit fram en sportbil som drivs helt på el och som är långt ifrån så dyr som elbilar annars är. Prislappen är 160 000 kronor.
Hansi Kobes bilintresse satte fart ordenligt för många år sedan. I början på 60-talet jobbade han med marknadsföring inom den svenska industrin och när marknaden svajade och industrin krympte började han istället grunna på hur man på bästa sätt utvecklar hybridbilar. Första projektet roddes i hamn efter millenniets första år. Då lanserades sportbilen Solon 2000. Därefter gick karriären spikrakt uppåt. Hansi fick lämna Sverige för Kina. Hans uppdrag blev att designa och utveckla hybridbilar samt lära andra om tekniken.
- Den här bilen, Bravo2, är inte ägnad till den kommersiella marknaden. Intresset finns hos den riktiga elbilentusiasten. Det ska finnas en möjlighet för köparen att själv välja design och detaljutseende, säger Hansi.
- Det svåraste när man bygger en sådan här bil är att få den helt tät, men det har vi lyckats med. Hela underredet till bilen är sammanslutet i en och samma konstruktion, fortsätter han och reser sig sedan från bordet.
Han går ut till ett anslutande rum men återvänder lika fort. En ny 3D-skiss läggs fram på bordet. Ett sidoprojekt till det ovannämnda, elbilen Move.
- Här har du en mindre variant av samma konstruktion. Vi har skjutit ihop underredet och kortat hela karossen. Planen är att den här bilen ska bli mer kommersiell och passa för kortare stadskörning.
På flera håll i staden byggs det nya bostadsområden och Hansi har snappat upp att det finns intresse för den typen av bil som offentligt tranportmedel.
- Vi kan ta Björn Ulvaeus höghus som ett exempel. Tänk dig att det finns en liten elbil i området som invånarna kan använda för kortare resor till affären eller till stranden.
Vad gäller sportbilen Bravo2 ska Hansi Kobes och hans företag kunna provköra den första modellen redan till sommaren. För att genomföra projektet i sin helhet behövs fler intresserade. Hans söker därför efter affärspartners.
- Man behöver inte vara lika biltokig som jag, men det måste finnas ett engagemang och en vilja att utveckla och designa miljövänliga bilar.