Västerviksbor anmäler gärna resebolagen

Årligen anmäler mellan 20 och 30 privatpersoner från Västervik olika köp till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Många klagar på resebolag. De allra flesta som klagar till ARN gör det helt i onödan, att få köp hävda och pengarna tillbaka är mycket ovanligt.

Inställda flyg och försenade flyg är ett vanligt klagomål till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Scanpix

Inställda flyg och försenade flyg är ett vanligt klagomål till Allmänna reklamationsnämnden. Foto: Scanpix

Foto: JOHAN NILSSON

Västervik2011-03-14 00:00

Flyg- och resebolag som inte håller vad de lovar, telefoner som går sönder, inställda konserter, risigt byggmaterial och försäkringar som inte gett de utdelningar man hoppats på. Klagomålen är många. VT har kollat samtliga anmälningar från Västerviksborna till Allmänna reklamationsnämnden som lett till utredningsåtgärder. Sedan den 1 januari 2008 till 9 mars i år har ARN fattat beslut om 79 olika köp som Västerviksbor anmält.

Totalt sett riktas mest missnöje mot enskilda köp, så kallade allmä det är klagomål riktat mot bland annat prenumerationer, kurser, tranporter, köp av smycken och klockor.

Därefter kommer anmälningar angående olika resebolag. Västervikaren är särskilt på hugget när det kommer till att anmäla paketresor med flygtrafik.

- Det är en vanlig anmälan, även sett till hela landet, förra året anmälde 1600 personer olika resebolag i Sverige, berättar Helen Eriksson, informationsansvarig för ARN:s statistikavdelning.

Härnäst kommer anmälningar gällande telefonbolag och bostäder. När det kommer till telefonbolagen är de vanligaste klagomålen att telefonen man köpt gått sönder eller blivit skadad i leveransen. Kunden har sedan försökt att häva köpet. När det kommer till bostäder gäller de flesta klagomålen från Västervik missnöje med renoveringar, byten av golv, asfaltläggning och elinstallationer.

Ett vanligt krav från de som anmäler olika köp är att de vill ha pengarna tillbaka. Samtliga vill ha köpet hävt och att bolaget får en formell rättelse, vilket är själva syftet med att anmäla något till ARN. Men vår sammanställning visar att väldigt få av alla de som anmäler får rätt hos ARN. Av totalt 79 utredda klagomål har endast sju konsumenter fått rätt. En av dem fick sina pengar tillbaka.

Topplistan

Här är topplistan av antalet anmälningar från Västervik till ARN fördelat på åren 2008 - 2011.

Allmänna (enskilda köp så som kläder, smycken, biljetter, internethandel osv): 26

Resebolag: 20

Teknik (vitvaror, datorer): 11

Försäkring: 10

Bostad (renoveringsarbeten): 7

Telefonbolag (köp av telefon): 5

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om