Daniel Polgar, Daniel Linder och Linus Berglund från Västervik arbetar på företaget Bridgeside interactive i Stockholm. I fredags släppte de sitt första spel Clapper, ett rytm- och klappspel för Ipad. Daniel Polgar berättar att spelidén grundar sig i att folk som gillar musik och spel inte nödvändigtvis gillar de musikspel som finns.
– De är ofta svåra. I Guitar hero blir man till exempel utbuad och utkastad ur spelet om man inte är tillräckligt duktig. Vi ville göra ett spel som är lätt att ta till sig.
Daniel säger att de ville göra ett spel där man inte imiterar en musikaktivitet utan där spelet är själva aktiviteten. När han läste spelutveckling på högskolan på Gotland gjorde de prototyper med handskar där ett spel kunde känna av olika typer av klappar. Men i Clapper är handskarna slopade, istället läser spelet av klapparna med hjälp av Ipadens kamera.
– Det blev en bra lösning och teknikdemon blev häftig. Det var den vi använde när vi skulle starta företaget.
Spelet Clapper går ut på att två personer sitter mitt emot varandra, lutade över en surfplatta. Spelet talar om hur spelarna ska klappa varandras händer till musik och när man klappar rätt kan man klara olika banor och utmaningar.
I våras blev de nominerade till bästa barn- och familjespel och vann publikens val i tävlingen Indie prize i Holland. De har också vunnit indie sensation award på Nordic game conference i Malmö. Daniel säger att de fått höra att spelet är attraktivt och sympatiskt.
– Nu jobbar vi på att informera folk om spelet och att få ut det till andra plattformar.