Västerviksföretag anmält till Konsumentverket

Oskäliga avtalsvillkor, vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Konsumentverket/KO går hårt åt företaget Svensk Premierådgivning, med säte i Västervik. Men företaget själva förnekar anklagelserna och hävdar att deras försäljning följer reglerna.

Västervik2009-03-19 19:15
Företaget erbjuder via telefonsamtal en rådgivningstjänst angående placering av PPM-pengar. Nu har Konsumentverket/KO tagit emot anmälningar från flera konsumenter som anser att de blivit lurade då de fått orderbekräftelse samt faktura hemskickad, trots att de inte anser sig ha beställt tjänsten.Konsumentverket/KO anser att handlandet är ett exempel på så kallad negativ avtalsbindning. I sitt brev till företaget hänvisar Konsumentverket till marknadsföringslagen som i sin tur hänvisar till en bilaga i ett EG-direktiv om otillbörliga affärsmetoder. Där står bland annat att det inte är tillåtet "att i marknadsföringsmaterial inkludera en faktura eller liknande betalningshandling som ger konsumenten intryck av att han/hon redan har beställt den marknadsförda produkten när så inte är fallet". Handlandet är i så fall att betrakta som vilseledande och otillbörlig marknadsföring. Konsumentverket/KO anser att företaget bryter mot ytterligare en punkt i bilagan, där det framgår att det inte är tillåtet att kräva betalning för eller återsändande av produkter som konsumenten inte beställt. Myndigheten kritiserar också det faktum att man på företagets webbplats inte hittar någon information om den lagstadgade ångerrätten. Detta trots att det på hemsidan går att registrera sig för prenumeration av en rådgivningstjänst.Slutligen har Konsumentverket/KO tittat på företagets villkor, som innebär att prenumerationen på tjänsterna förlängs automatiskt med nio respektive tolv månader om inte avtalet sägs upp. Det är enligt juristerna ytterligare ett exempel på negativ avtalsbindning, något som enligt en allmän rättsprincip inte är tillåtet.Konsumentverket/KO har bett Svensk Premierådgivning att yttra sig i ärendet. I sitt yttrande skriver företaget att webbplatsen endast är en informationssajt, och att inga ordrar tas emot via webben. Man förklarar också att de allmänna villkor som finns publicerade på webbplatsen inte gäller längre, utan att de allmänna villkoren numera innefattar en avtalstid om tolv månader, därefter en uppsägningstid om tre månader löpande. Villkor som den kund som tecknar avtal via telefonförsäljning också informeras om.Företaget förnekar att man skulle skicka ut fakturor till kunder som inte beställt tjänsten. I stället hävdar man att man med hjälp av bandinspelningar från säljsamtalen kan intyga att kunden faktiskt beställt tjänsten. I samtalen informeras också kunden om sin lagstadgade ångerrätt, menar företaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om