Västerviksföretag fällt i reklamationsnämnden

Stadsbudskontoret i Västervik får betala 8 000 kronor för en förstörd matta som företaget åtagit sig att magasinera.
Det har allmänna reklamationsnämnden beslut. Stadsbudskontoret har inte yttrat sig i ärendet.

Västervik2007-01-31 00:25
- Nej, vi har försökt allt och orkade inte fortsätta argumentera, man märker när det har gått till en viss gräns, säger Oskar Olsson på Stadsbudskontoret.

Bakgrunden är att en kvinna magasinerade sitt bohag under flera år på grund av utlandsvistelse. När hon kom hem fattades en del tillhörigheter, en del var skadat. Stadsbudskontoret ersatte förlusten.
Men så var det en matta
- Vi trodde det var en vanlig matta men den var tydligen värdefull, säger Oskar Olsson.
Problemet med mattan var att kvinnan ansåg den vara dammig och smutsig och krävde en tvätt.
- Vi fick hämta mattan hos henne i Östergötland, tvätta den i Hultsfred och lämna tillbaka den, berättar Oskar Olsson.

I samband med tvätten blev den handvävda mattan från Ecuador missfärgad.
Kvinnan krävde 8 000 kronor i ersättning. Hon fick rätt i allmänna reklamationsnämnden som bara hade kvinnans uppgifter att gå på.
- Vi orkade inte svara. Vi har betalat mattan och nu är det ur världen. Men min personliga åsikt är att kravet är felriktat, vi kunde ju inte rå för att mattan blev missfärgad.
- Vi genomför 300 flyttningar varje år och har hållit på i 15 år, visst händer det enstaka gånger att saker går sönder men det brukar alltid gå att lösa. Det här var ett sådant fall där det inte gick att nå en lösning med kunden, säger Oskar Olsson på Stadsbudskontoret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om