Västerviksföretag får kritik av ARN

- Vi ringde till mannen i hans roll som företagare. Då gäller inte ångerrätten. Argumentet bet inte på allmänna reklamationsnämnden som rekommenderar Västerviksföretaget Svensk Premierådgivning att betala tillbaka pengarna.

Västervik2011-05-09 11:17

Mannen som bor på en gård i Skåne blev uppringd av Västerviksbaserade Svensk Premierådgivning. Över telefonen kom de överens att han skulle köpa en tjänst med fondrådgivning och en livförsäkring. Efter telefonsamtalet kom mannen på andra tankar, och ringde upp företaget några dagar senare för att häva köpet.

- Det går inte. Vi kontaktade dig i din egenskap av näringsidkare. Då gäller ingen ångerrätt, svarade företaget.

Efter hot om inkasso betalade mannen in 3 035 kronor till företaget, men han anmälde även företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.

Till nämnden uppger han att han inte alls är näringsidkare. Han säger också att han skickat en skriftlig uppsägning av tjänsterna i ett rekommenderat brev. Brevet har inte lösts ut av Svensk Premierådgivning.

Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt utlåtande att det finns inget i avtalet som tyder på att tjänsterna har något samband med mannens jordbruksfastighet, utan att det är privata tjänster. Det betyder att mannen har rätt till 14 dagars ångertid för rådgivningstjänsten, och 30 dagars ångertid för livförsäkringen. Nämnden kritiserar också Svensk Premierådgivning för att företaget inte informerat kunden om avtalsvillkor och ångerrätten i samband med köpet.

Företaget rekommenderas att betala tillbaka de 3 035 kronorna.

- Vi kommer givetvis att följa rekommendationerna, säger Tommy Nässén, som är vd för Svensk Premierådgivnings ägare PEC Sweden.

Han säger att fallet inte varit kristallklart. Mannen fanns upptagen på en telefonlista över företagare, men Nässén säger också att han efter att ha satt sig in i omständigheterna konstaterat att Allmänna reklamationsnämndens och mannens uppgifter är riktiga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om