Västervikskrogar irriterade på faktura för märkligt diplom

Företaget Svenska Livsmedelslokalers Riksorganisation AB retar gallfeber på restauranger i hela Sverige genom att skicka ut fakturor för ett märkligt diplom.
- Flera restauranger i Västervik betalar 2 500 kronor för att inte riskera en betalningsanmärkning, säger en arg pizzeriaägare i Västervik till VT.

Glad melon. Fräsch lokal 2007/2008 står det på ett taffligt utformat diplom som tusentals restauranger i landet erbjuds köpa för 2 500 kronor. Det är dock varken käk eller kök som kollas. I stället påstår sig det nystartade företaget SLRO ha gjort en anonym bedömning om huruvida krogens serveringslokaler och gästtoaletter känns fräscha.Foto: Elin Lundholm

Glad melon. Fräsch lokal 2007/2008 står det på ett taffligt utformat diplom som tusentals restauranger i landet erbjuds köpa för 2 500 kronor. Det är dock varken käk eller kök som kollas. I stället påstår sig det nystartade företaget SLRO ha gjort en anonym bedömning om huruvida krogens serveringslokaler och gästtoaletter känns fräscha.Foto: Elin Lundholm

Foto:

Västervik2007-08-10 00:25
Han har hittills inte betalt fakturan, men funderar på att göra det för att slippa allt trassel. Och framför allt för att inte riskera att dra på sitt företag en betalningsanmärkning.
- Jag riskerar inte företaget eftersom leveranser kanske stoppas. De som läser om betalningsanmärkningen mot mig vet ju inte att den helt saknar grund.

Det nystartade aktiebolaget Svenska Livsmedelslokalers Riksorganisation, SLRO, i Örebro skickar ut ett inramat diplom med en glad melon på tillsammans med en faktura på 2 500 kronor.
I diplomet påstås att en anonym inspektion gjorts och att lokalerna befunnits vara rena och fräscha. Det är allt. De företag VT talat med har varken haft inspektion eller beställt diplomet.

Det är vare sig maten eller hygienen i köket som bedöms. Det SLRO tittat på är endast om serveringslokalerna och kundtoan "ger ett fräscht intryck" för en lekman. Sedan försöker de kränga sitt diplom till krogen.
Men, besöker ni verkligen alla restauranger? Ni kan ju aldrig bevisa att ni varit där anonymt. Kan det rent av vara så att ni bara säger att ni varit där och att ni sedan för 2 500 kronor printar ut ett diplom om att lokalerna såg fräscha ut?
- Vi har gjort oanmälda besök på samtliga de restauranger vi därefter via telefon erbjuder vårt fräschmärkningspaket med ett diplom, flera klistermärken samt en medverkan på vår hemsida, säger vd Mattias Fahlström Löngaa på SLRO.
Han tillägger att "kontrollanterna" den senaste tiden ändrat sin taktik och börjat legitimera sig för krogägaren direkt efter besöket för att denne ska veta att det verkligen ägt rum.

- Vi skickar faktura och fräschmärkningspaket bara till de restauranger som tackat ja när våra telefonförsäljare ringer dem efter besöket. Hittills har 400 restauranger köpt vårt fräschmärkningspaket. SLRO spelar inte in telefonsamtalen med kunderna.
När ett företag får en faktura man anser sig inte behöva betala måste fakturan alltid skriftligen bestridas. Det räcker gott med några få ord om varför man inte tänker betala den. Man får aldrig bara kasta fakturan.

Bestrider man inte fakturan går ärendet nämligen vidare. Efter påminnelse hamnar det först hos ett inkassoföretag. Betalar man inte då heller avancerar ärendet vidare till kronofogden och man riskerar slutligen en betalningsanmärkning som kvarstår i tre år.
SLRO, som har fem anställda, blev kund hos inkassoföretaget Intrum Justitia så sent som för en vecka sedan.
- Vi har ännu inte fått in några inkassoärenden från dem. Kanske börjar de komma snart, säger Berit Gerdin på Intrum Justitia.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om