Utspelet är undertecknat av politiker från såväl M och S som KD. Både Västervikspolitiker som Dan Nilsson (S) och Harald Hjalmarsson (M), som regionala Västervikspolitiker som Angelica Katsanidou (S) och Malin Sjölander (M).
Att nästan 30 procent av tågen fått ersättas med buss 2022 gör att regionen nästa vecka kommer ge trafikdirektören i uppdrag att se om vissa av de dagliga turerna ska ske med buss, istället för tåg. Enligt Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande, är en övergång till buss "en kortsiktig åtgärd till dess att banan rustas".
Politikerna är främst kritiska mot att "fordonen slits och skadas genom exempelvis trädpåkörningar" och att "Trafikverket inte gjort de satsningar som krävs".
– De senaste åren har personer som pendlat från Västervik, Gamleby och Överum med tåg på Tjustbanan behövt leva med förseningar och inställda turer. Det är oacceptabelt och måste åtgärdas. Länets partier kommer fortsätta göra gemensamma påtryckningar och att hävda länets intressen i samtal med Trafikverket, säger Malin Sjölander (M), oppositionsregionråd, i politikernas pressmeddelande.
Peter Bernström, samhällspaneringschef på Trafikverket, är medveten om att det finns brister.
– Vi har frekventa bekymmer med tågen, konstaterar han, och säger att Trafikverket arbetar med att byta ut signalsystemet.
Satsningen ingår i den nationella infrastrukturplanen 2022 till 2033, och fastställdes av regeringen 2022.
Den nya fordonsflottan som kommer levereras kommande år funkar inte med det gamla systemet. Men när nya tåg och ett nytt signalsystem är på plats kommer inställda turer förhoppningsvis minska.
– Vi arbetar hårt med det här projektet, säger Bernström, och förklarar att det gamla systemets tekniska livslängd beräknas till runt 2026.
Då måste det nya systemet vara på plats, alltså.
Trafikverket har också fått i uppdrag av regeringen att utreda "Tjust- och stångådalsbanornas funktion för regional utveckling". Det är ett arbete som precis har inletts och kommer pågå hela året. I det här arbetet är det naturligt att kommun- och regionpolitiker bjuds in till möten.
När det gäller trädavverkning nära tågbanorna, för att förhindra träd över tågspåren, följer det arbetet en planering, men inga sådana arbetet är planerade längs Tjustbanan före 2024.