Växande intresse för Västervik i media
Västervik blir bättre och bättre på att synas i media. I alla fall om man ska tro omvärldsbevakningsföretaget Agent25.Västervik blir bättre och bättre på att synas i media. I alla fall om man ska tro omvärldsbevakningsföretaget Agent25.
- Nedläggningen av Electroluxfabriken spelar säkert in. Den har inneburit en del skriverier i riksmedia, säger Joakim Arnborger, vd på Agent25 i Stockholm.
Inte så smickrande läsning, således.
Men Västerviks kommuns informationschef Gunnar Boman tror i stället att det skrivits mycket om Västervik på grund av positiva saker som hänt, till exempel etableringen av Holiday Club.
- Skriverierna sätter Västerviks kommun på kartan, och det är bra. Det främjar både inflyttning och etablering av företag, säger han.
Anmärkningsvärt är att så gott som hela Kalmar län lyckats ta mer plats i media under 2006. Undantaget är Borgholm, som minskat något.
- Ja, i Kalmar län är man duktiga på att sticka ut hakan, säger Joakim Arnborger. I till exempel Örebro- och Jämtlands län har många kommuner i stället minskat sin exponering.
Närmare 9000 fler artiklar handlade om kommuner i Kalmar län under förra året, jämfört med 2005. Men Joakim Arnborger tror inte att det beror på att mediavärlden skulle ha vuxit eller att hans företag blivit duktigare på att leta efter artiklar. I stället är det olika händelser i kommunerna som påverkat, tror han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!