Vem tÄgar för Tjust?

Det Ă€r inget överraskande att VĂ€sterviksbor, politiker och tjĂ€nstemĂ€n i hela Kalmar lĂ€n kĂ€mpar för att fĂ„ bĂ€ttre kommunikationer till omvĂ€rlden. DĂ€remot mĂ„ste vi frĂ„ga oss - vilka fler skulle tjĂ€na pĂ„ dessa?

VĂ€stervik2009-09-04 00:07
Alla regioner vill se satsningar inom sina omrĂ„den. Det Ă€r inget konstigt. Tror man pĂ„ sin stad, kommun eller by, dĂ„ vill man dra dit fler mĂ€nniskor. För VĂ€sterviksbor kan det tyckas sjĂ€lvklart att satsningar ska göras pĂ„ kollektivtrafiken hĂ€r. Men i kampen med andra kommuner och regioner verkar inte Tjustbanan bli prioriterad. Som VT skrev om i gĂ„r och som kommenterats tidigare pĂ„ denna sida, finns inga jĂ€rnvĂ€gssatsningar pĂ„ vare sig Tjustbanan eller StĂ„ngĂ„dalsbanan i regeringens förslag till nationell plan för transportsystemet 2010-2021. NĂ€r förslaget varit ute pĂ„ remiss Ă€r det oerhört viktigt för kommunen och lĂ€net att satsningar pĂ„ dessa bĂ€gge banor finns med. Om sĂ„ inte sker kommer troligtvis inget att hĂ€nda med Tjustbanan under överskĂ„dlig tid. Med bĂ€ttre kommunikationer till VĂ€stervik skulle kommunens attraktionskraft öka markant - för boende och för turister. I somras presenterades siffror pĂ„ att antalet gĂ€stnĂ€tter i Kalmar lĂ€n hittills i Ă„r ökat mer Ă€n pĂ„ de flesta hĂ„ll i vĂ„rt land, dĂ€r det mestadels ser ganska mörkt ut. LĂ€nets goda siffror i detta avseende och möjligheterna för rekreation Ă€r nĂ„got att bygga vidare pĂ„. Med snabbare kommunikationer skulle dessutom möjligheterna att kombinera ett lugnt liv pĂ„ landet med arbete i storstaden öka rejĂ€lt. EfterfrĂ„gan finns. Det gĂ€ller att ta vara pĂ„ tillfĂ€llet.För ett drygt halvĂ„r sedan lade Centerpartiet i Ukna fram ett förslag om att lĂ€gga ner Tjustbanan och ersĂ€tta tĂ„gtrafiken med buss. Uknacenterns förslag Ă€r visserligen realistiskt pĂ„ sĂ€tt och vis, men det Ă€r en gnutta visionslöst. Under Ă„ret som gĂ„tt har problemen pĂ„ Tjustbanan varit Ă„tskilliga, mĂ„nga resenĂ€rer har misströstat i vĂ€ntan pĂ„ tĂ„get. Men om VĂ€stervik ska ha en mĂ„lsĂ€ttning om ett nĂ€rmande till storstĂ€derna i Östergötland Ă€r tĂ„get en nödvĂ€ndighet. Ur miljö- och klimathĂ€nseende Ă€r tĂ„get överlĂ€gset och skulle, om banan byggs om, dessutom vara överlĂ€gsen bussarna sett utifrĂ„n restiden.Regionbyggandet med Östergötland Ă€r en viktig och riktig prioritering för VĂ€sterviks del. Kommunen och regionförbundet verkar till synes kĂ€mpa ganska alena för att fĂ„ kollektivtrafiksatsningar hĂ€r. Fokus mĂ„ste i allt högre grad ligga pĂ„ vad andra har att vinna pĂ„ att satsa hĂ€r - alliansbyggandet med andra parter Ă€r centralt. För att uttrycka det nĂ„got provokativt: VĂ€stervik vet att VĂ€stervik har potential, men vet vĂ€rlden runt omkring?
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om