"Vi ger alla båtägare chansen att ta sig ut ur Gamlebyviken"
- Om bron blivit hängande halvöppen så hade det inte funnits några möjligheter att hitta folk till reparationen under midsommarhelgen.- Då hade vi fått kaos i vägtrafiken. Därför väntar vi nu till måndag med att försöka öppna bron för båttrafik.
Begrundar skadorna. Gatuchefen Anders Norell, i vit jacka, och kommunens tekniske chef Per Allerth begrundar de omfattande skadorna nere i maskinrummet vid klaffbron över Stora strömmen i Västervik. Betongfundamentet bakom dem har knäcks sönder åt sidan.
Foto: Fotograf saknas!
- Vi öppnar bron för alla båtägare som vill ta sig ur Gamlebyviken exakt klockan 18 på måndag. Vägtrafiken stängs av i två timmar, mellan klockan 17 och 19.
Gående och cyklister tillåts passera ända fram till omkring klockan 17:45. Någon mer broöppning planeras inte under reparationstiden, som dessvärre kan bli två, tre månader lång.
- En annan anledning till att vi valde att ställa in torsdagens öppningsförsök är att båtägarna nog inte var tillräckligt förberedda på att hinna ge sig ut redan under torsdagseftermiddagen.
- Nu informerar vi i god tid och ger därmed segelskonaren Linnea och alla andra chansen att förbereda sig på att ta sig ut ur viken i samlad tropp på måndag.
På grund av onsdagens brohaveriet tillåts fortfarande bara personalbilar, mopeder och andra lätta fordon passera över bron. All tung trafik hänvisas över Gamleby och väg 810. Det vill säga runt Gamlebyviken.
För tunga fordon som från olika delar av centrala Västervik ska köra ut till exempelvis byggarbetsplatser vid Tändstickan och Piperskärr innebär detta en omväg på fem mil.
- Kanske kommer vi att kunna nödöppna bron manuellt för båttrafik vid några få ytterligare tillfällen i sommar. Personligen tror jag dock att det kommer att bli glest mellan broöppningarna om vi ska kunna ha något flyt i reparationsarbetena, säger gatuchefen.
- Från och med måndag är maskinrummet under bron en arbetsplats. Varje öppning med en defekt bro innebär arbetsmiljörisker.
Komplicerat haveri
Två kraftiga betongfundament som bär upp tryckkrafterna från de stora pendelbockar i stål som säkrar bron i vägtrafikläge har knäckts åt sidan av klaffbron och dess 400 ton tunga motvikt.
Två elektriska sensorer som monterades efter ett exakt likadant brohaveri för tolv år sedan har ej fungerat, på grund av ett oförklarligt elfel. De stoppade ej bron.
Bromaskineriet har därigenom fått felaktiga styrsignaler från sensorerna och ett klartecken om att den kraftiga brohydrauliken kan fortsätta att trycka på.
Hydrauliken har då utsatt betongfundamenten för enorma sidokrafter, vilket de inte alls är byggda för att tåla, och knäckt dem åt sidan.
Två elektriska sensorer som monterades efter ett exakt likadant brohaveri för tolv år sedan har ej fungerat, på grund av ett oförklarligt elfel. De stoppade ej bron.
Bromaskineriet har därigenom fått felaktiga styrsignaler från sensorerna och ett klartecken om att den kraftiga brohydrauliken kan fortsätta att trycka på.
Hydrauliken har då utsatt betongfundamenten för enorma sidokrafter, vilket de inte alls är byggda för att tåla, och knäckt dem åt sidan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!