"Vi har funnit ett bra format"
Engagemanget för Smaka på Tjust har ökat ute i bygderna enligt projektledarna Henrik Arkåsen, Jan Hartman och Elisabet Storck.
- Ja i stora drag. Det har blivit ett återkommande årligt evenemang och har bland annat lett till ett ökat samarbete mellan producenter i Tjust. Vi vill även tro att det ökat konsumenternas medvetenhet om den lokala matens betydelse utifrån kvalitet och identitet. Det har även lett till att fler små företag börjat känna sig för på den här marknaden. - Vi hade kanske själva en tro på att det skulle gå snabbare att få evenemanget att växa. Det kanske ligger i vår optimistiska natur. "Där ute" går det lite långsammare har vi insett och accepterat. Men det viktigaste är att det växer och utvecklas år från år. Vi har noterat en ökning av försäljningen och antalet besökare sedan första året, 2006, med cirka 50 procent per år.Hur vill ni utveckla Smaka på Tjust framöver?
- Vi tycker att vi funnit ett bra format. Men ekonomin är ett problem. Vi behöver utveckla det kommersiellt så att deltagarna kan bära en större andel av kostnaderna när det blir allt svårare att få offentligt stöd. Vi måste söka ett samarbete med kommunens evenemangsbolag. Vi önskar också att kunna locka fler restaurangföretag att samarbeta med producenterna, det vill säga köpa varor av dem, komma med produktidéer och så vidare. Har engagemanget från medlemmarna ökat eller minskat sedan starten? Är det eldsjälarna som hänger i?
- Om man ska se till medlemstillströmningen som har ökat kraftigt i år så kanske det är ett tecken på ett ökat engagemang ute i bygderna. Framförallt är det befintliga medlemmar - det vill säga de som svarar för de lokala arrangemangen - som rekryterar nya medlemmar. Sedan är det alltid en kärna av eldsjälar som drar ett stort lass.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!