"Vi har inte klippt några kuponger"

På måndagen blev Distributionstjänst som delar ut morgontidningarna i Västerviks kommun nerringda. Orsak: En broschyr där det såg ut som om tidningsbuden klippt ut kuponger.

Varken Bosse Johansson, eller någon annan på Distributionstjänst har klippt i Karlssons broschyrer. Foto: Lisa Olaison

Varken Bosse Johansson, eller någon annan på Distributionstjänst har klippt i Karlssons broschyrer. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-03-10 17:47
Strax innan klockan sju kom det första samtalet, och det blev fler under dagen. Bosse Johansson, nattförman, räknar de arga samtalen till över tjugo. Alla hade samma ärende. Lågpriskedjan Karlsson hade delat ut en broschyr där det såg ut som att det klippts ut kuponger. På omslaget stod en text där tidningsbudet bad om ursäkt för att han klippt i kupongerna, och hänvisade till de låga priserna. Något lokalt kupongklippande har inte förekommit, istället är det de sönderklippta broschyrerna ett reklamtrick. Av oro, för att många inte skulle inse skämtet, tackade flera morgontidningar, däribland VT nej till att dela ut broschyren. Nu delades den istället ut av ett direktreklamföretag under helgen. I ett pressmeddelande kommenterar varuhuskedjan Karlssons marknadschef Peter Ekehult reaktionerna som kampanjen väckt. - Vi har absolut inte för avsikt att hänga ut tidningsbuden eller att skapa upprörda känslor. Ingen har tidigare, såvitt vi vet, utformat direktreklam på detta sätt. I vår bransch är det viktigt att sticka ut eftersom den är så reklamintensiv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om