"Vi kanske inte hann halkbekämpa just där"

Det rådde extrem ishalka de sista hundra metrarna av riksväg 40 ned mot E 22 vid 09-tiden på tisdagsmorgonen.

Ljuset från brandbilens strålkastare reflekteras i den svarta isen på vägbanan ned mot stoppet.

Ljuset från brandbilens strålkastare reflekteras i den svarta isen på vägbanan ned mot stoppet.

Foto: Anders Steiner

Västervik2010-12-15 00:00

Både räddningspersonal och poliser på platsen förundrades över hur det kunde vara ren isbana där en av landets större riksvägar vid en nedförsbacke mynnar ut på en Europaväg.

- Här går ju knappt att stå upprätt på fötterna, sa ett par polismän.

På Trafikverkets pressjour uppger Malin Bergkvist att man först vid 07.30-tiden på morgonen fick in rapporter om att det var mycket halt överallt i ett stort område söder om Västervik.

- Vi skickade då omgående ut vår entreprenör för att halkbekämpa. Det är dock svårt att säga om entreprenören hann fram till just Hyttan innan olyckan med bussen inträffade.

- Direkt efter olyckan kallade vi även ut flera sandbilar till bland annat riksväg 40-backen ned mot E 22 vid Hyttan.

Malin Bergkvist tillägger att det tar en stund för vägsaltet att börja verka när det är sex minusgrader som på tisdagsmorgonen.

E 22 och sista biten av riksväg 40 ned till E 22 har samma prioritet när det gäller halkbekämpning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om