Både räddningspersonal och poliser på platsen förundrades över hur det kunde vara ren isbana där en av landets större riksvägar vid en nedförsbacke mynnar ut på en Europaväg.
- Här går ju knappt att stå upprätt på fötterna, sa ett par polismän.
På Trafikverkets pressjour uppger Malin Bergkvist att man först vid 07.30-tiden på morgonen fick in rapporter om att det var mycket halt överallt i ett stort område söder om Västervik.
- Vi skickade då omgående ut vår entreprenör för att halkbekämpa. Det är dock svårt att säga om entreprenören hann fram till just Hyttan innan olyckan med bussen inträffade.
- Direkt efter olyckan kallade vi även ut flera sandbilar till bland annat riksväg 40-backen ned mot E 22 vid Hyttan.
Malin Bergkvist tillägger att det tar en stund för vägsaltet att börja verka när det är sex minusgrader som på tisdagsmorgonen.
E 22 och sista biten av riksväg 40 ned till E 22 har samma prioritet när det gäller halkbekämpning.