"Vi måste vara med på tåget och satsa på flyget"

- Goda kommunikationer är a och o för en kommuns utveckling. Även Västervik måste vara med på tåget och satsa på flyget!

Västervik2011-09-12 00:00

Det menar Richard Granberg på Västervik Framåt AB, projektledare för den arbetsgrupp som just nu förbereder Västerviks nya dagliga flyglinje till Bromma och Arlanda.

- Vi tror att det kommer att finnas underlag för flera dagliga turer, säger Granberg.

- Det här är onekligen ett utmanande projekt men vi tror på det. En sådan här flyglinje vore ett enormt lyft för Västervik. På mindre än en halvtimme är du på Arlanda och kan fortsätta vidare ut i världen.

- Från Bromma är du inne i centrum på en kvart. Du kan klara av besök i Stockholm under dagen och slipper hotell.

- Den nu tillsatta projektgruppen för den nya flyglinjen ska utreda tidsperspektiv och en framtida banlängd. Vi ska också göra en noggrann undersökning av kundunderlaget, säger Richard Granberg.

Det är flygbolaget Nextjet som ska trafikera den nygamla sträckan. På 1970-talet trafikerade företaget Sydaero samma sträcka, men flygtrafiken las ned på grund av ett för svagt passagerarunderlag.

Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och man flyger i dag på tjugotalet destinationer. Bolaget opererar omkring tjugo flygplan, huvudsakligen turbinmotordrivna propellerplan av typen Saab 340, Beechcraft 1900D samt ATP.

Man har även några små businessjet av typen Cessna Citation för charter. Saab 340 tar 34 passagerare och kan bli aktuell för den nya linjen från Västervik.

- Vi behöver dock minst 1 250 meter bana för Saab 340, säger Nextjets vd Magnus Ivarsson till Västerviks-Tidningen.

Enligt Ivarsson är det Västerviks kommuns sak både att förlänga rullbanan 450 meter från dagens 800 meter, samt att anskaffa all den tekniska, och dyrbara, navigationsutrustning och övriga hjälpmedel som krävs för de trafikflygplan som rutinmässigt alltid - även i vackert väder - flyger IFR (instrumentflygning).

Nextjet har som krav för att flyga att man får garantier på 35 000 resenärer per år på turerna mellan Västervik och Stockholm. Det innebär 115 resenärer dagligen. Hittills har mindre än 500 biljetter sålts i förköp. Gunnebo Industrier har köpt in ett par hundra biljetter.

- Vi bedömer att priset för en flygbiljett hamnar kring 995 kronor, enkel resa, säger Richard Granberg som tror att incheckningstiderna på de nya flyglinjerna till Bromma och Arlanda blir mycket korta, kanske endast tio, femton minuter.

I dagarna har även elbolaget Eon uttryckt önskemål om en ny flyglinje mellan Oskarshamn och Malmö.

Flera dagliga turer

Flygtrafik Västervik-Stockholm-Västervik är tänkt att gå alla dagar i veckan, utom lördagar:

Västervik-Arlanda avgår klockan 07.00, Arlanda-Västervik 08.30 och Västervik-Bromma 09.30.

Klockan 16.30 är en tur från Bromma ned till Västervik inplanerad, och 17.30 ska planet avgå från Västervik upp till Arlanda.

På förslag finns även en kvällstur 19.15 från Arlanda som alltså landar i Västervik 19.45.

Sträckan Västervik-Bromma tar bara tjugofem minuter medan Västervik-Arlanda tar en halvtimme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om