"Vi mÄste vara med pÄ tÄget och satsa pÄ flyget"

- Goda kommunikationer Ă€r a och o för en kommuns utveckling. Även VĂ€stervik mĂ„ste vara med pĂ„ tĂ„get och satsa pĂ„ flyget!

VĂ€stervik2011-09-12 00:00

Det menar Richard Granberg pĂ„ VĂ€stervik FramĂ„t AB, projektledare för den arbetsgrupp som just nu förbereder VĂ€sterviks nya dagliga flyglinje till Bromma och Arlanda.

- Vi tror att det kommer att finnas underlag för flera dagliga turer, sĂ€ger Granberg.

- Det hĂ€r Ă€r onekligen ett utmanande projekt men vi tror pĂ„ det. En sĂ„dan hĂ€r flyglinje vore ett enormt lyft för VĂ€stervik. PĂ„ mindre Ă€n en halvtimme Ă€r du pĂ„ Arlanda och kan fortsĂ€tta vidare ut i vĂ€rlden.

- FrĂ„n Bromma Ă€r du inne i centrum pĂ„ en kvart. Du kan klara av besök i Stockholm under dagen och slipper hotell.

- Den nu tillsatta projektgruppen för den nya flyglinjen ska utreda tidsperspektiv och en framtida banlĂ€ngd. Vi ska ocksĂ„ göra en noggrann undersökning av kundunderlaget, sĂ€ger Richard Granberg.

Det Àr flygbolaget Nextjet som ska trafikera den nygamla strÀckan. PÄ 1970-talet trafikerade företaget Sydaero samma strÀcka, men flygtrafiken las ned pÄ grund av ett för svagt passagerarunderlag.

Nextjet Ă€r ett av Sveriges största flygbolag och man flyger i dag pĂ„ tjugotalet destinationer. Bolaget opererar omkring tjugo flygplan, huvudsakligen turbinmotordrivna propellerplan av typen Saab 340, Beechcraft 1900D samt ATP.

Man har Ă€ven nĂ„gra smĂ„ businessjet av typen Cessna Citation för charter. Saab 340 tar 34 passagerare och kan bli aktuell för den nya linjen frĂ„n VĂ€stervik.

- Vi behöver dock minst 1 250 meter bana för Saab 340, sĂ€ger Nextjets vd Magnus Ivarsson till VĂ€sterviks-Tidningen.

Enligt Ivarsson Àr det VÀsterviks kommuns sak bÄde att förlÀnga rullbanan 450 meter frÄn dagens 800 meter, samt att anskaffa all den tekniska, och dyrbara, navigationsutrustning och övriga hjÀlpmedel som krÀvs för de trafikflygplan som rutinmÀssigt alltid - Àven i vackert vÀder - flyger IFR (instrumentflygning).

Nextjet har som krav för att flyga att man fĂ„r garantier pĂ„ 35 000 resenĂ€rer per Ă„r pĂ„ turerna mellan VĂ€stervik och Stockholm. Det innebĂ€r 115 resenĂ€rer dagligen. Hittills har mindre Ă€n 500 biljetter sĂ„lts i förköp. Gunnebo Industrier har köpt in ett par hundra biljetter.

- Vi bedömer att priset för en flygbiljett hamnar kring 995 kronor, enkel resa, sĂ€ger Richard Granberg som tror att incheckningstiderna pĂ„ de nya flyglinjerna till Bromma och Arlanda blir mycket korta, kanske endast tio, femton minuter.

I dagarna har Àven elbolaget Eon uttryckt önskemÄl om en ny flyglinje mellan Oskarshamn och Malmö.

Flera dagliga turer

Flygtrafik VÀstervik-Stockholm-VÀstervik Àr tÀnkt att gÄ alla dagar i veckan, utom lördagar:

VÀstervik-Arlanda avgÄr klockan 07.00, Arlanda-VÀstervik 08.30 och VÀstervik-Bromma 09.30.

Klockan 16.30 Àr en tur frÄn Bromma ned till VÀstervik inplanerad, och 17.30 ska planet avgÄ frÄn VÀstervik upp till Arlanda.

PÄ förslag finns Àven en kvÀllstur 19.15 frÄn Arlanda som alltsÄ landar i VÀstervik 19.45.

StrÀckan VÀstervik-Bromma tar bara tjugofem minuter medan VÀstervik-Arlanda tar en halvtimme.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om