"Vi vill ha en sommarfärja Västervik-Visby redan 2007"
Nästa sommar ska färjan HSC (High Speed Craft) Gotlandia i 32 knops fart dagligen köra sträckan Västervik-Visby-Västervik.Det är Gotlandsbolaget och Västerviks kommunledning nu överens om. Frågan är bara vad den nya regeringen och Rikstrafiken säger.
Dagsturer till Gotland. Det är detta fartyg, HSC Gotlandia, som är tänkt att sättas in i sommartrafik Västervik-Visby-Västervik redan nästa år. Fartyget kan hålla 32 knops fart i vindstyrkor på upp till 15 m/s och kör över till Visby på 1 timme och 45 minuter.Foto: Destination Gotland
Foto: Fotograf saknas!
Det säger vd Jan-Erik Rosenberg på Gotlandsbolaget. Sedan man i år fick sin nya snabbfärja HSC Gotlandia II har rederiet överkapacitet. Nu vill man därför börja trafikera även Västervik.
Det finns utrymme för att sommartid trafikera både Västervik och Grankullavik på norra Öland.
- Vi anser att om vi kan utveckla Gotlandstrafiken så ska vi också göra det, säger Rosenberg till VT. Han gör tolkningen att det inte behövs några tillstånd alls för att trafikera Grankullavik. Den hamnen ligger inte på fastlandet.
För att köra Gotlandstrafik med färja räcker det inte med att rederi och berörda kommuner är helt överens.
Färjetrafiken till och från Gotland skyddas av en särskild lag. Rikstrafiken är den myndighet som har statens uppdrag se till att den lagen efterföljs.
- Vi planerar komma igång med dagsturer till och från Gotland redan nästa sommar, säger Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson som inte tror att Oskarshamn och Nynäshamn ska drabbas negativt av turerna från Västervik:
- Vi ska inte konkurrera vare sig pris- eller tidsmässigt. Vi kommer i stället att tillföra en hel ny grupp resande till Gotland.
Senast sommartrafik Västervik-Visby var aktuell bad regeringen Rikstrafiken att göra en tolkning av huruvida det i lagstiftningen kring Gotlandstrafiken fanns utrymme för en sådan sommartrafik. Det blev ett klart nej.
- Vi ansåg en sommartrafik Västervik-Visby strida mot gällande lagstiftning, säger avtalshandläggare Tom Andersson på Rikstrafiken.
Trafiken på Oskarshamn och Nynäshamn skulle riskera tappa resande om Västervik tilläts plocka russinen ur kakan under högsäsongen. Trafik från Västervik skulle äventyra den upphandlade färjetrafiken.
Om en ny begäran rörande sommartrafik på Västervik dyker upp kommer regeringen troligen att begära ett nytt remissyttrande från Rikstrafiken, spår Tom Andersson.
Olof Lundvall är informationsansvarig på Rikstrafiken. Han säger att myndigheten bara lutar sig mot den lagstiftning som finns.
- Vår grundinställning är fortfarande att det saknas utrymme att köra sommartrafik från Västervik. Vi kan inte frångå den lagstiftning som finns.
Fakta om snabbfärjan
112 meter långa och 16 meter breda Gotlandsfärjan "HSC Gotlandia" tar 700 passagerare och cirka 145 personbilar.
En timme och 45 minuter tar överfarten från Västervik till Visby med det snabbgående fartyget, som drivs av fyra motorer på sammanlagt 38 500 hästkrafter och kan hålla 32 knops fart i vindstyrkor upp till 15 m/s.
Tanken med sommartrafiken från Västervik är att "HSC Gotlandia" ska åka över till Visby tidigt på morgonen och sedan tillbaka igen på kvällen, för att ligga vid kaj i Västervik under natten.
En timme och 45 minuter tar överfarten från Västervik till Visby med det snabbgående fartyget, som drivs av fyra motorer på sammanlagt 38 500 hästkrafter och kan hålla 32 knops fart i vindstyrkor upp till 15 m/s.
Tanken med sommartrafiken från Västervik är att "HSC Gotlandia" ska åka över till Visby tidigt på morgonen och sedan tillbaka igen på kvällen, för att ligga vid kaj i Västervik under natten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!