"Vi vill ha er bankkortskod"

Nordea tvingades tillfälligt panikstänga alla sina internet-tjänster natten till tisdagen sedan nätbedragare slagit till mot bankens kunder.
Många Västerviksbor hörde av sig till VT och berättade att någon försökt lura av dem deras koder för internetbetalning.

Falsk. Så ser den falska hemsidan ut. Förvillande lik Nordeas egen.

Falsk. Så ser den falska hemsidan ut. Förvillande lik Nordeas egen.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-10-05 00:25
Nordea har 1,6 miljoner bankkunder i Sverige. Det är oklart hur många som på måndagskvällen drabbades.
Troligen har nätbedragarna helt enkelt skickat ut e-post till ett större antal personer och iskallt räknat med att en stor del av dessa måste vara kunder hos Nordea.
- En och annan har hört av sig till oss om mejlet men ingen tycks ha lurats, säger Anna Blom, chef för Nordea i Västervik.
- Inte heller i övriga Sverige verkar det vara någon som gått på bluffen, säger Anna Blom som på förmiddagen var i kontakt med bankens huvudkontor i Stockholm.

Anna Blom påpekar att det hade inte hjälpt bedragarna med att få till tillgång till enbart engångskoderna.
- Man behöver fler koder längre fram i knappandet för att kunna utföra transaktioner på internet.
I mejlet uppmanades mottagaren gå in på Nordeas hemsida och knappa in sina kontouppgifter för internetbetalning. För att förbättra (!) IT-säkerheten.
Mejlet länkar till en identisk men falsk hemsida för Nordeas nättjänster. Hemsidan i sig är mycket professionellt utförd.
Mejlet är dock skrivet på en mycket knagglig svenska, men en som själv inte är så bra på att skriva och läsa hade säkert lätt kunnat bli lurad.
- Vi låtar komma Ers kännedom de senaste nyheter om vår bankens säkerhetssystem, lyder en av de första meningarna.
Hade bedragarna bara låtit någon läsa igenom och rätta till svenskan i mejlet hade säkert fler lurats.

Adressen till den falska hemsidan är http://www.nordea-se.net. Det som bankkunder borde reagera över är att adressen slutar med ".net". En sådan adress har aldrig en bank.

Nätbedrägeriet har polisanmälts och man kommer att göra allt för att försöka spåra personerna som ligger bakom. Man har redan spårat kopian av Nordeas hemsida till en server i Korea.
Metoden för attacken mor Nordea kallas för "phishing". De flesta går givetvis inte på lurendrejeriet, men för gärningsmännen räcker det om några få personer går i fällan - och får sina bankkonton tömda.

Från Nordea betonar man att ingen bank någonsin frågar efter kunders kontonummer eller pinkoder. Vare sig via telefon eller internet.
- Den som eventuellt blivit av med pengar behöver inte oroa sig. Vi håller alla kunder skadeslösa. Den som fått sitt konto tömt får tillbaka sina pengarna av banken, säger Anna Blom.
Handelsbanken drabbades för bara några månader sedan av en liknande attack. Phishing är ett snabbt växande problem för handeln över internet. Förra året anmäldes 10 341 kortbedrägeribrott i Sverige. Två tredjedelar av brotten hade utförts via internet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om