- Jag har blivit anklagad för att ha bestämt mig i förväg, men jag lyssnar så mycket jag kan. Men jag har en övertygelse att vi måste ha en inkluderande skola. Jag är en motståndare till allt utanförskap.
Han är medveten om att eleverna kan känna sig utanför ändå. Men då har de i alla fall sin tillhörighet i den vanliga klassen, och lämnar den inte, till skillnad mot om de går på Gula villan, Nova eller Lanternan.
Fernandi hänvisar till forskning som säger att allt stöd ska ske inom klassens ram.
- Jag tycker att det är ett misslyckande när vi inte kan behålla elever i den ordinarie klassen.
I grundskoleförordningen sägs också att stödet i första hand ska ges "inom den klass eller grupp som eleven tillhör".
- Vi behöver samla alla våra resurser för att lyckas med uppdraget: en skola för alla, där alla får plats, säger Kjell Fernandi.
Här tycker han att det är viktigt att ta vara på den kompetens som resursskolornas lärare besitter.
Men ingen elev ska behöva avbryta sina studier. De som i dag går på resursskola, får gå klart där.
Än så länge finns inget färdigt alternativ, men förvaltningen jobbar på det. Frågan ska upp i nämnden i maj.
För elever med aspergers syndrom kommer det även fortsättningsvis att finnas särskilda undervisningsgrupper på skolorna, som i dag, när så behövs.