På onsdagen var ett antal företagare på Campus i Västervik för att lära sig mer om det nya bokningssystemet på turistbyråns hemsida, vastervik.com.
Systemet, som heter Citybreak, är enligt turistchefen Stina Porsgaard det största säljsystemet på webben nu.
- Man når kunder över hela världen, 24 timmar om dygnet.
I Västerviks kommun är det än så länge bara boende som finns inlagt, men det ska fyllas på med evenemang, biljetter, aktiviteter och paket.
Informationen ska visas på vastervik.com, men även på andra portaler. Det beror på vilka avtal som Västerviks turistbyrå sluter.
Än så länge är det bara 14 företag som är med, men Stina Porsgaard är glad över att de är så många. Hon tror att fler kommer att nappa, när de vet om möjligheten.
Enligt Malin Davidsson, bokningsansvarig på turistbyrån, ska företagen själva kunna gå in och lägga upp sina produkter i systemet.
- Sedan måste vi gå in och godkänna, innan det läggs ut.
De företag som är med i systemet får betala en provision till turistbyrån, för att täcka löpande kostnader.
- Fördelen är att får man ingen bokning, så kostar det inget, säger Stina Porsgaard.
Annika Källmark på Lysingsbadet/Västervik Resort och Lina Johansson från Hasselö och Tjust Skärgårdsbåtar deltog i det första utbildningstillfället för företagen.
- Det är roligt att man tar vastervik.com till en ny nivå. Det är ett användarvänligt system, säger Annika Källmark.
- Alla produkter som finns på destinationen blir synligare på ett annat sätt och enklare att boka, säger Lina Johansson.
Hon tillägger att de själva säljer mycket paket, och nu kan de nå ut med dem på ett annat sätt.