Villkorade fridsbudskap i Id- och adventstider

Bo Ture Larsson skriver i dag bland annat om försöken frÄn kristna och muslimska ledare att finna samförstÄnd religionerna emellan.

PÄven, Benedictus XVI         Foto: Scanpix

PÄven, Benedictus XVI Foto: Scanpix

Foto: ANDREW MEDICHINI

VĂ€stervik2008-12-15 07:54
Bland de tre miljoner muslimer som nyss deltog i Ă„rets hadj, pilgrimsfĂ€rden till islams heligaste platser, Ă„terfanns Tjetjeniens president Ramzan Kadyrov och kollegan frĂ„n Sudan, Omar al-Bashir. Den förre Ă€r krigsherren som upprĂ€ttat en för Kreml acceptabel ordning i Tjetjenien, den andre Ă€r av Ă„klagaren vid Internationella brottsmĂ„lsdomstolen i Haag kallad delaktig i folkmord i Darfur. De tvĂ„ torde alltsĂ„ ha haft extra anledning att be Allah om förlĂ„telse för sina synder.Under besöket till islams heligaste platser, vĂ„rdade av Saudiarabiens kung, blev de hur som helst en bild av bibelns vision: vargen och lammet betar tillsammans (Jesaja 65). I anslutning till hadj firar muslimer Id al-Adha, offerhögtiden till minne av profeten Abrahams lydnad inför Gud, nĂ€r han var redo att offra sin son. Hadjens fridsbudskap och Id al-Adhas nĂ„debudskap sammanfaller med kristenhetens upptakt till en av dess största högtider, med liknande innehĂ„ll, julen. Gud visar alltsĂ„ sin goda vilja, tydligt i första hand för dem som kallar sig muslimer och kristna. Muslimerna utgör ungefĂ€r en femtedel och de kristna en tredjedel av mĂ€nskligheten, eller 55 procent av vĂ€rldens befolkning.De Ă€r dĂ€rmed "den viktigaste faktorn för att bidra till meningsfull fred jorden runt". Detta enligt ett öppet brev muslimska ledare och lĂ€rde för tvĂ„ Ă„r sedan sĂ€nde till pĂ„ven Benedictus XVI nĂ€r denne i en förelĂ€sning uppfattats döma ut islam som en vĂ„ldsam religion. SĂ„ var inte alls fallet, försĂ€krade pĂ„ven. Han uttryckte sin respekt för alla muslimer. Men brevskrivarna gick vidare, oroade som de var av den dĂ„liga stĂ€mningen islam-vĂ€st. De samlade underskrifter till "A Common Word Between Us and You", ett lĂ„ngt budskap till företrĂ€dare för kristna samfund. Det var en vĂ€djan om att trots motsĂ€ttningar söka samförstĂ„nd mellan religionerna. Katoliker och protestanter vĂ€lkomnade initiativet. För Vatikanens del Ă€r det i linje med förre pĂ„ven Johannes Paulus energiska brobygge till andra religioner och kristna samfund. Den röda trĂ„den Ă€r viljan bland muslimska och kristna ledare att punktera tesen om ett oundvikligt "civilisationernas krig" mellan islam och vĂ€st. Ett exempel pĂ„ förebyggande arbete Ă€r den konferens som i förra mĂ„naden hölls i Rom med företrĂ€dare för katolska kyrkan och undertecknarna av "A Common Word". Temat var "KĂ€rlek till Gud, kĂ€rlek till nĂ€stan". HĂ€r pekas pĂ„ hur mycket islam och kristenhet har gemensamt. Behovet av respekt framhĂ€vs - religionernas grundare eller symboler fĂ„r inte förlöjligas (Muhammedkarikatyrerna!). Det talas om att inrĂ€tta ett slags brandkĂ„r som skulle rycka ut med religiösa argument mot vĂ„ld i Guds namn mot oskyldiga. Men en frĂ„ga lyser med sin frĂ„nvaro - rĂ€tten att byta religion. Inom vĂ€stlig kristenhet har med tiden utvecklats förestĂ€llningen om en religiös fri marknad, dĂ€r individen vĂ€ljer sjĂ€lv. Inom islam Ă€r det inte sĂ„. Man föds som muslim och en icke-troende kan övergĂ„, konvertera, till islam. Men att byta frĂ„n islam till nĂ„got annat Ă€r en kĂ€nslig sak, ett svek mot bĂ„de Gud och den muslimska gemenskapen. Samlevnaden och dialogen islam-kristenhet har alltsĂ„ sina begrĂ€nsningar. Det Ă€r inte konkurrens om sjĂ€larna pĂ„ lika villkor, vilket katolska kyrkan lĂ€nge pĂ„pekat. Det saknas enighet om nĂ„got sĂ„ elementĂ€rt som innebörden av begreppet religionsfrihet.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om