"Visst finns det jobb för unga"

Visst är ungdomarnas situation på Västerviks arbetsmarknad är besvärlig, men det finns dock företag i Västervik som anställer många unga människor. XLNT Marketing AB är ett sådant.

Ny chef. Tidigare platschefen Christian Eick går nu vidare till nya uppdrag och lämnar över chefskapet på XLNT Marketing AB i Västervik till Marie-Louise Lindahl. Vars första uppgift blir att försöka hitta och fast anställa  ytterligare ett tiotal telesäljare utöver de 24 man redan har. Foto: ANDERS STEINER

Ny chef. Tidigare platschefen Christian Eick går nu vidare till nya uppdrag och lämnar över chefskapet på XLNT Marketing AB i Västervik till Marie-Louise Lindahl. Vars första uppgift blir att försöka hitta och fast anställa ytterligare ett tiotal telesäljare utöver de 24 man redan har. Foto: ANDERS STEINER

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-09-10 00:25
- Visst finns det jobb för unga i Västervik. Vi har faktiskt redan fastanställt 24 personer i åldrarna 18-30 år och försöker nu hitta ytterligare ett tiotal, säger nya platschefen Marie-Louise Lindahl på XLNT Marketing AB.
- Dessutom har vi femton personer, till största del gymnasieelever, som jobbar extra hos oss på kvällstid.
Telemarketingföretaget har i dagarna bytt lokaler inom Västervik. Man har flyttat från Grantorpet till större och mer ändamålsenliga lokaler högst upp i Atriohuset på Östra Kyrkogatan. Etablerade sig i Västervik gjorde företaget redan den 1 september 2003.

När VT på fredagsförmiddagen tittar in i de nya lokalerna är stämningen hög. Runt om i ett stort rum med högt till tak sitter unga tjejer och killar och pratar för fullt. Då och då hörs ett spontant skratt. De pratar inte med varandra, utan med presumtiva kunder runt om i hela landet.
Sedan ett år tillbaka har XLNT Marketing AB försäljningsuppdrag nästan uteslutande åt en enda stor kund, en av Sveriges största teleoperatörer.

Säljarnas arbetsredskap är dator och telefon där datorn själv slumpvis ringer upp människor.
- Våra anställda har förutom fast grundlön även provision på det de säljer, säger Christian Eick som fram till i dag varit platschef i Västervik men som nu ska gå vidare till andra uppdrag.
Anställda utbildas internt med hjälp av coacher. Dessa är i början med och lyssnar vid telefonförsäljningar och kan i efterhand ge råd och tips om hur säljaren bäst agerar och vilka argument han/hon bör eller kanske inte bör använda.

- Det här är ett skitkul jobb, säger en glad Tony Gustafsson sedan han på bara en och en halv timme under fredagsmorgonen har lyckats sälja 16 teleabonnemang.
Även hans arbetskompisar säger sig trivas bra med jobbet som telesäljare. Inte minst är det kul att ha kontakt med människor.
- Jag var en fattig student som behövde lite extra pengar när jag anställdes som säljare i företaget i september 2003. Jag trodde det skulle bli bara något tillfälligt, men jag stortrivs med vad jag anser vara ett jättetrevligt och omväxlande arbete, säger Marie-Louise Lindahl.

Hon berättar att hennes företag gav närmare 20 unga människor i Västervik feriearbete under den gångna sommaren.
En bra telemarketingsäljare klarar av cirka tio försäljningar per timme.
XLNT Marketing startades 2002 i Linköping av tre personer och har fortfarande samma ägare. 2003 öppnades Västervikskontoret och 2004 startades ett kontor också i Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om