Tidningen var ett enkelt och bra sätt att ta del av samhällsfrågor såväl av lokala karaktär som på riksnivå. Lokaltidningen, i mitt fall Borås Tidning, berättade också vem som reade billiga skor, vilken bio som var aktuell och vem i kompisgänget som hade förlovat sig.
I dag ser medievärlden annorlunda ut. Utbudet har ökat enormt sedan 70-talet och förutom alla radio- och tevekanaler har internet medfört en nyhetsförmedling, mer eller mindre i realtid.
En sådan förändring i medielandskapet påverkar naturligtvis vårt sätt att ta del av nyhetsflödet och i förlängningen också tidningarnas upplagor. Medan jag fortfarande väljer att äta min frukost tillsammans med Västerviks-Tidningen, vet jag att det finns andra som hellre slår på teven eller drar igång datorn och ögnar igenom de senaste timmarnas nyheter med kaffekoppen bredvid.
Beteendet, som är rätt vanligt bland unga människor, gör att antalet prenumeranter inte fyller på underifrån på samma sätt som förr. Det visar också ålderskurvan som toppas av människor i övre medelåldern och som väljer att få tidningen hemburen.
För närvarande sker alltså ingen ökning vad gäller upplagan. Det är en riktig iakttagelse. Men värt att notera är att under de senaste tolv åren har VT bara tappat 400 prenumeranter. Och vad som är än viktigare; vi tappar inte när det gäller antalet läsare.
En sak ska vi nämligen ha klart för oss när vi pratar tidningsupplaga: Det är långt många fler som läser VT än bara det prenumererande hushållet. Många arbetsplatser, bussar, tåg och offentliga inrättningar har en dagstidning och därför är det lika intressant att undersöka hur många som läser tidningen.
Det vill säga det som marknadsinstitut och liknande kallar för räckvidd.
För VT:s del är det en trevlig läsning. Vår räckvidd kommer upp i drygt 80 procent, vilket gör att VT hör till de bästa i landet.
Ett annat glädjeämne är också att dagspressen anses vara det största huvudmediet för reklam i Sverige. Mätningar som är gjorda förra året visar att fler är positiva till morgontidningens annonser än något annat mediums reklam. Och den siffran är hög, hela 44 procent är ganska eller mycket positiva till annonser i morgontidningen.
Det visar, tycker jag, att Västerviks-Tidningen med en mix av lokala nyheter och reportage om stort och smått och annonser från den lokala marknaden, fortfarande är ett vinnande koncept för alla inblandade.