"Visst vore det ett lyft för Västervik"

Skulle Gotlandstrafiken bli ett jättelyft för Västervik, eller innebär den bara en massa investeringar? Meningarna är delade visar den rundringning VT gjort.

Enligt ett av förslagen från Rikstrafiken kommer all färjetrafik till Gotland att från och med 2015 gå via Västervik som är den närmaste hamnen på fastlandet. Detta för att minska de enorma koldioxidutsläppen från Gotlandsfärjorna.

Enligt ett av förslagen från Rikstrafiken kommer all färjetrafik till Gotland att från och med 2015 gå via Västervik som är den närmaste hamnen på fastlandet. Detta för att minska de enorma koldioxidutsläppen från Gotlandsfärjorna.

Foto: Liljegren Anders

Västervik2010-01-22 17:05
- Färjetrafiken är i första hand till för gotlänningarna. Att tillgodose deras behov är det allra viktigaste, säger Västerviks kommundirektör Carl-Magnus Mårheden.- Visst vore det ett lyft om Västervik blev ny fastlandshamn för Gotlandstrafik året runt. Med en sådan färjetrafik öppnas ju helt nya förutsättningar för ett nytt, spännande och intressant samarbete mellan Gotlands, Västerviks och Vimmerby kommuner som gemensam turistdestination och besöksmål.- En besökare tänker ju inte bara en enskild plats, de tänker en region som de vill besöka. Att det är lite vatten emellan gör inget, bara det går snabbt. Båtturen kan också göras till en del av upplevelsen.Västerviks kommuns planerar flera stora investeringar, oavsett om det blir Gotlandstrafik eller ej. Man har redan avsatt 40 miljoner kronor för att bredda och fördjupa farleden in till Västervik så att större fartyg utan risk kan ta sig in till staden. Det arbetet startar redan i år.- Dessutom planeras en södra infart till Västervik. Där tar vi ju nästa steg redan nu genom att avsätta pengar i årets budget för att göra en systemanalys. Vi lägger stor vikt vid att utreda hur kommunen kan utvecklas längs det stråk där den nya vägen ska gå fram. Även här jobbar vi på helt oavsett Gotlandstrafiken, framhåller Mårheden.- Den tredje aspekten är att skapa bra förutsättningar för kommunikationerna norrut och där har vi Tjustbanan. Det är också ett långsiktigt arbete som pågår alldeles oavsett Gotlandstrafiken, säger Mårheden som säger att tågen till Västervik med lätthet kan köras ända ned till färjeläget på Lucernakajen.Har Västervik råd med en investering som enligt Oskarshamns hamnchef ligger på en halv miljard kronor?
- Det låter mycket. Han har nog i så fall räknat in samtliga investeringar vi ska göra oavsett Gotlandstrafiken. Givetvis måste vi göra vissa investeringar i Lucernahamnen. Det är dock rimliga kostnader för att få till en färjetrafik till Gotland året runt.- Västerviks sätts på kartan. Numera går ju väg 40 ända från Göteborg till Västervik. All kollektivtrafik till och från Västervik kommer att byggas ut kraftigt framöver så att färjetrafikanter smidigt kan ta sig åt alla håll.Carl-Johan Carlstedt, vd på hamnbolaget Västervik Logistik & Industri AB (VLI), ser inga som helst praktiska bekymmer att klara Gotlandstrafiken i Lucernahamnen.- Vi har redan i dag två moderna roll on/roll off-kajer för bilfärjor, med vattendjupet 6,5 respektive 8,5 meter. Här finns också gott om öppna ytor för bilar och plats för en större terminal.- Det vi behöver ytterligare är en utbyggnad av terminalbyggnaden, men det är ju bara lite plåt och väggar. Rent operativt ser jag inga problem med en utbyggnad. Vi hyr ju hela hamnanläggningen av Västerviks kommun och det är kommunen som står för alla investeringar.- Får vi bara förmånen att ta över Gotlandstrafiken så ska vi nog klara ut alla praktiska detaljer också, säger hamnchefen förhoppningsfullt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om