"Visst vore det ett lyft för Västervik"
Skulle Gotlandstrafiken bli ett jättelyft för Västervik, eller innebär den bara en massa investeringar? Meningarna är delade visar den rundringning VT gjort.
Enligt ett av förslagen från Rikstrafiken kommer all färjetrafik till Gotland att från och med 2015 gå via Västervik som är den närmaste hamnen på fastlandet. Detta för att minska de enorma koldioxidutsläppen från Gotlandsfärjorna.
Foto: Liljegren Anders
- Det låter mycket. Han har nog i så fall räknat in samtliga investeringar vi ska göra oavsett Gotlandstrafiken. Givetvis måste vi göra vissa investeringar i Lucernahamnen. Det är dock rimliga kostnader för att få till en färjetrafik till Gotland året runt.- Västerviks sätts på kartan. Numera går ju väg 40 ända från Göteborg till Västervik. All kollektivtrafik till och från Västervik kommer att byggas ut kraftigt framöver så att färjetrafikanter smidigt kan ta sig åt alla håll.Carl-Johan Carlstedt, vd på hamnbolaget Västervik Logistik & Industri AB (VLI), ser inga som helst praktiska bekymmer att klara Gotlandstrafiken i Lucernahamnen.- Vi har redan i dag två moderna roll on/roll off-kajer för bilfärjor, med vattendjupet 6,5 respektive 8,5 meter. Här finns också gott om öppna ytor för bilar och plats för en större terminal.- Det vi behöver ytterligare är en utbyggnad av terminalbyggnaden, men det är ju bara lite plåt och väggar. Rent operativt ser jag inga problem med en utbyggnad. Vi hyr ju hela hamnanläggningen av Västerviks kommun och det är kommunen som står för alla investeringar.- Får vi bara förmånen att ta över Gotlandstrafiken så ska vi nog klara ut alla praktiska detaljer också, säger hamnchefen förhoppningsfullt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!