Volvo byter kundkrets

En säker och praktisk familjebil - den stämpeln vill Volvos nye chef Stefan Jacoby tvätta bort. Nu är det sport och lyx som gäller. Med nya Volvo V60 är man på god väg. Till och med snikmodellen T3 är sportig. Och rejält opraktisk!

Instrumenttavlorna känns igen från storasyskonen i Volvo-familjen.

Instrumenttavlorna känns igen från storasyskonen i Volvo-familjen.

Foto: Rolf Gildenlˆw

Västervik2011-03-25 00:00

Jodå, säker är den definitivt, den senaste modellen från Volvo. Men i tider då nästan alla bilar håller en hög säkerhetsnivå är det inte längre en avgörande faktor vid valet av bil. Automatisk nödbroms får ingen bilspekulant att avstå från en Audi och i stället köpa en Volvo.

Det menar i alla fall Stefan Jacoby. Han har nog dessvärre rätt. Flärd säljer bättre än sunt förnuft.

Även om Jacoby rekryterades till Volvo så sent att han inte hunnit påverka en enda skruv i nya V60 bör den passa honom i smaken. Det är den sportigaste bil som skruvats ihop ute på Hisingen. Men det är också den mest opraktiska kombibil företaget skapat (om vi nu inte ska räkna gamla P1800 ES som en kombibil). Den kallas inte ens för kombi utan för "sport wagon".

Det här är en trend jag inte riktigt begriper. En kombibil som är trång, opraktisk och inte rymmer mycket mer än en konventionell fyradörrarsbil? Varför vill man köpa en sådan?

Faktum är ju att gamla V50, som fortfarande tillverkas, är en mycket mera förnuftig och praktisk bil. Fast inte alls lika sexig, förstås.

Sedan årsskiftet finns S60/V60 med den nya bensinmatade T3-motorn som till skillnad mot den dieseldrivna femcylindriga D3-motorn bara har fyra cylindrar och är på 1,6 liter. Däremot är den i likhet med dieseln försedd med turbo och direktinsprutning. Volvo kallar den här motorserien för GTDi (gasoline turbocharged direct injection). Men motorerna kommer från Ford och där marknadsförs de under begreppet EcoBoost. De går också att få med 180 hästar (T4) och 240 hästkrafter (T5). Den sistnämnda inte längre svensk och inte heller femcylindrig.

T3-modellen på 150 hästar är alltså den motorsvagaste varianten i den nya S60/V60-serien och trots att den är försedd med start/stopp kommer den inte i närheten av den svenska miljöbilsgränsen. Även om Ford-fyran inte har samma sköna klang som den gamla svenska femman så har den ett bra bottendrag och ger fullt tillräckliga prestanda.

Köregenskaperna är i många stycken i nivå med de tyska prestigemärkena och det gäller även kvalitetskänslan ombord.

Tyvärr kan T3-versionen inte beställas med den geniala dubbelkopplingsväxellådan Powershift. Den manuella lådan är nämligen inte ett dugg sportig. Däremot bör du kryssa för backkamera i tillbehörslistan, för sikten runtom är usel.

Volvo V60 T3

Betyg: 3 av 5

Resultat: 38 av 50 poäng

Allmänt: 8 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg) 1 630

Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 600/1 400

Drivning Fram

Växlar M6

Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 595/bensin

Maxlast (kg) 462

Prestanda: 6 av 8 poäng

Effekt (hk) 150

Vridmoment (Nm/varv) 240/1 600

0-100 km/t (sek) 9,7

Vändcirkel (m) 11,3

Komfort: 7 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak 40/20/40

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter) 430-1 241

Luftkonditionering ACC

Styrservo Elhydraulisk

Säkerhet: 9 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar/krockgardiner 6

Fästen barnstol Isofix

Antisladdsystem Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej

Miljö: 1 av 4 poäng

CO2 (g/km) 155

Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,7

Ekonomi: 7 av 8 poäng

Pris på gatan (kr) 250 000

Skatt (kr) 1 060

Serviceintervall (mil/år) 3 000/1

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

Reservdelar: Avgassystem (kr, utom kat) 7 036

Strålkastare (kr, komplett) 3 775

PLUS

Känns mer välbyggd än något annat från Volvo. Utmärkta köregenskaper och hög säkerhet. Förväntat bra andrahandsvärde.

MINUS

Förvånansvärt trång för att vara en svensk kombibil. Klarar inte den svenska miljöbilsgränsen.

Tre vassa konkurrenter
Audi A4 Avant 1,8 TFSI

281 600 kronor. 160 hästkrafter.

Rymligare än Volvo V60. Framhjulsdriven. Högre motoreffekt och något högre bränsleförbrukning.

BMW 318i Tourer

276 000 kronor. 143 hästkrafter.

Nästan lika dåligt lastutrymme som V60. Bakhjulsdriven. Klart roligast i klassen att köra. Snålast på bränsle.

Mercedes C180 CGI Kombi

299 900 kronor. 156 hästkrafter.

Rymligare än svensken. Bakhjulsdriven. Lite småtråkig att köra. Dyr. Ny modell väntar runt hörnet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om