Vräkning av barn minskas i Västervik

Västerviks kommun arbetar aktivt för att förebygga vräkning som drabbar familjer med barn.

Noll. På två år har inga familjer, där barn varit inblandade, blivit vräkta i Västerviks kommun.

Noll. På två år har inga familjer, där barn varit inblandade, blivit vräkta i Västerviks kommun.

Foto: Hasse Holmberg/SCANPIX/arkiv

Västervik2017-06-24 19:00

Sverige har en nollvision för vräkningar där barn är inblandade skriver tidningen Hem och hyra. Under förra året drabbades 387 barn av vräkning i Sverige. Det är en halvering sedan nollvisionen infördes för snart ett decennium sedan. I Västerviks kommun är det få familjer som blir vräkta där barn är inblandade. De senaste två åren har det inte varit några fall. 2014 vad det en familj med fem barn som blev vräkta.

Enligt en undersökning som är utförd av Socialstyrelsen är det knappt var fjärde kommun i Sverige som följer Socialstyrelsens instruktioner som går ut på att barnfamiljer aktivt bör sökas upp i samband med en hyresskuld. Västerviks kommun är en av dessa och Madeleine Rosenmüller, verksamhetschef på Enheten för arbete och kompetens, berättar i ett mejlsvar till VT, att kommunens Försörjningsverksamhet har upparbetade samarbetsrutiner med både Kronofogdemyndigheten och Myndighetsenheten inom socialtjänsten.

– När vi får en underrättelse från Kronofogden om vräkningshot görs en anmälan till Myndighetsenheten om att barn riskerar att vräkas. Om familjen är okänd för oss skickar vi ett brev om att vi fått info om vräkningshotet och ger dem kontaktuppgifter till vår mottagning om de önskar hjälp. Vi tar ofta kontakt via telefon för att säkerställa att de fått information om att vi kan erbjuda stöd och hjälp. Är familjen känd hos oss, tar vi kontakt via telefon eller erbjuder en tid för besök. De flesta familjer löser själva sin situation i detta läge.

Om kommunens försörjningsverksamhet får besked att vräkningen kommer att verkställas tar de kontakt med Kronofogdemyndigheten för att få information om familjen. Försörjningsverksamheten söker familjen aktivt per telefon och får de inte svar skickas brev.

– Oftast löses situationen och vräkningen verkställs inte, skriver Madeleine Rosenmüller.

Hur ser ert förebyggande arbete ut?

– Är familjen känd hos oss, ett ärende hos oss, och har skulder som skulle kunna leda till vräkning, erbjuder vi ekonomisk rådgivning, både inom verksamheten och av kommunens konsumentrådgivare, som vi har ett tätt samarbete med. Vi kan också erbjuda så kallad förmedling i avvaktan på ansökan och beslut om god man. Vi prioriterar föräldrar i mycket av vårt arbete, för att vi vet att föräldrars situation och mående påverkar barnen. Vi har påbörjat ett arbete för att synliggöra barn i familjer med ekonomisk utsatthet, hur de påverkas och hur deras behov ser ut, inledningsvis med föräldrasamtal där vi pratar med föräldrarna om deras barn. Vi är precis i inledningen av detta arbete och är inte framme vid någon utvärdering ännu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om