Vi har granskat vilka bilar som kommunstyrelsens representanter, och deras hushåll, äger. Vi har även valt att ta med varsin representant för Socialisterna och Miljöpartiet – som inte finns representerade i kommunstyrelsen men i flera andra av kommunens styrgrupper.
I politikernas garage finns alltifrån riktiga vrålåk till gamla trotjänare. De tre vanligaste bilmärkena bland de styrande vi valt att jämföra är Mercedes (5 stycken), Toyota (4) och Volvo (4).
Bland de fordon som sticker ut finns Ulf Nilssons (L) Morgan Roadster och hans Alfa Romeo från 1967. Nämnas kan även Stefan Stein (SD) som har två äldre modeller av Pontiac Bonneville och en Subaru Impreza.
Bara 5 av 22 kör elbilar, eller el/gashybrider – Fredrik Lindwall (C), Harald Hjalmarsson (M), Akko Karlsson (MP), Marcus Fridlund (S) och Leif Svensson (V).
Lantbrukaren Ingela Svensson (C) i Odensvi kör till vardags en dieseldriven Volvo V70, årsmodell 2010.
– Den här bilen köpte vi 2011 och den har hållit jättebra. Det blir nog min sista bil, jag lär väl inte ha råd att köpa någon mer.
Centerpartiet lanseras ju som det gröna alternativet, hur kommer det sig att du inte valt en el- eller biogasbil?
– Den enkla förklaringen är att vi köpte den 2011, då fanns inte så mycket elbilar. Men jag står utanför min ladugård nu med 200 solplattor på, så man har ju funderat på elbil. Men jag har inte råd. Ett miljötänk för min del är att jag inte haft många bilar, och aldrig köpt någon ny bil. Går den här bilen bra, vilken anledning har jag då att byta bort den – den är så gammal så jag får inget för den.
Ingela tillägger;
– Men visst, smashar jag den här så visst fasen funderar jag på elbil, jag har faktiskt provkört en.
Miljöpartisten Akko Karlsson har en Volkswagen som kan köras på både biogas och bensin. Men i huvudsak blir det biogas, enligt Akko.
– Jag tror att jag tankat två eller tre gånger med bensin under tiden jag ägt bilen.
Akko Karlsson menar att biogas är hennes bästa alternativ för miljön, med tanke på att det både tillverkas i närheten (Linköping) och har flera andra nyttor för klimatet.
– Det tar bort metanläckage, ger tillbaka mullämne (rötrester) till våra jordar där växande gröda lättare får tag i näringen och på så vis minskar näringsläckaget till vattendrag och Östersjön.
Hon lägger till att det för henne som landsbygdsbo är viktigt med en funktionell bil som har dragkrok och plats för både hund och familj.
Harald Hjalmarsson (M) och hans fru kör varsin eldriven Audi e-tron. I familjeföretaget på Tindered har man satsat på laddplatser för elbilar och en ny solpark, och det kändes därför naturligt att även köra elbil privat.
– Vi behöver lära oss det här, och sen tycker jag att hållbarhetsfrågor är otroligt viktiga.
Få politiker i Västerviks kommun kör elbil trots att det pratas mycket hållbarhet, vad tror du det beror på?
– Jag tror det finns ett visst motstånd, Västervik är en typisk landsbygdskommun med förhållandevis stora avstånd. Det finns få laddmöjligheter, vilket jag tycker är allvarligt. Det är ett ärende på väg fram i kommunstyrelsen där vi låtit Sweco titta på bristen på laddplatser i kommuner, och som ska klargöra vem som ansvarar för att identifiera var laddplatserna behöver finnas.
Kostnaden för en elbil tror Hjalmarsson också kan avskräcka.
– En elbil kostar, och det finns ingen stor begagnatmarknad ännu.
En politiker som visserligen har en bil (en Audi TT) men har ställt av den är moderaten Andreas Billtorp. Han kör den bara delar av året och delar/lånar annars bil när han behöver. "Bor ju i stan och det är ju inte några särskilda avstånd mellan hem, jobb på gymnasiet samt kommunhuset så det blir främst skosulor som slits istället för däck", skriver han i ett mejl till oss.
Socialdemokraterna:
Marcus Fridlund har en Ford Kuga av årsmodell 2022 som drivs med el och bensin. Den förbrukar* 5,4 liter/100 km. Han äger även en Toyota Europe från 1998 som drivs med bensin.
Maud Lindqvist har inga fordon registrerade på sig, men i hushållet finns en lätt lastbil av märket Renault Trafic, årsmodell 2013. Den drivs på diesel och drar 6,9 liter/100 km. Hushållet har även Harley Davidson motorcykel och en Volvo V60 av årsmodell 2017, även den dieseldriven. Beräknas förbruka 5,7 liter/100 km.
Andreas Johansson: Äger en Nissan Quashqai av årsmodell 2018. Drivs med bensin och förbrukar 5,6 liter/100 km. Äger även en bensindriven Renault 4 R från 1974. I hushållet finns också en Toyota Aygo från 2012, även den bensindriven men bränslesnålare, vid blandad körning beräknas den dra 4,3 liter per 100 km.
Gunnar Jansson kör en Renault Arkana E-tech, årsmodell 2022, som drivs på bensin. Den drar 4,8 liter per 100 km. Han äger även en husbil av märket Fiat Bavaria.
Klara Björkum äger en Skoda Karoq från 2020. Bilen drivs med bensin och förbrukar 6,6 liter per 100 km.
Reem Alhaddad kör en Mini Cooper 1.6 från 2007, som drivs på bensin. Drar 6,7 liter/100 km. I hushållet finns också en bensindriven Mercedes-Benz C 180, årsmodell 2014, som drar 5 liter/100 km.
Moderaterna
Harald Hjalmarsson kör en eldriven Audi GT E-tron, senaste årsmodellen. Även partnern kör en eldriven Audi E-tron. Hjalmarsson äger även en Mercedes-Benz GLC 300 från 2022, men den används som firmabil i familjens företag. Bilen drivs på diesel och el och drar 6,5 liter per 100 km. I företaget finns även en dieseldriven Landrover Defender från 2010 som förbrukar 11 liter/100 km, som partnern står som ägare av.
Andreas Billtorp äger en Audi TT Coupe från 1999 – men den är avställd.
Maria Nordensten har en Volvo XC60 från 2018, som drivs på diesel. Den drar 5,2 liter/100 km. I hushållet finns även en Ford Escort från 1979 som är avställd.
Per-Gunnar Gregard äger en BMW 335i Cabriolet, årsmodell 2007. Den drivs på bensin. Han har även en Volkswagen 3.0 V6 från 2012 som drivs på diesel och beräknas förbruka 7,2 liter/100 km.
Sverigedemokraterna
Börje Nordström äger inga fordon själv men i hushållet finns en Mercedes-Benz ML 350 från 2015. Den drivs på diesel och förbrukar 7,1 liter/100 km. Partnern äger även en dieseldriven Hymer husbil av årsmodell 2020, som dock är avställd.
Dan Larsen har inget fordon registrerat på sig men i hushållet finns en Saab 9-5 Vector Sport. Den drivs på bensin och förbrukar 9,2 liter/100 km.
Stefan Stein har en Pontiac Bonneville (cabriolet) från 1965 (bensindriven). I hushållet finns även ytterligare en Pontiac Bonneville (cabriolet) från 1966 samt en Subaru Impreza från 2006 som beräknas dra 9 liter bensin/100 km. Hushållet har även en husvagn från 1966. Till vardags kör Stefan Stein dock en bil som han leasar via företaget, en dieseldriven Volvo V90 från 2020.
Vänsterpartiet
Daniel Gynnerfelt äger en Seat Leon från 2019 som drivs på bensin. Bilen drar 6,2 liter per 100 km.
Leif Svensson äger en Toyota Prius från 2014 som drivs med bensin och el. Han har även en lätt lastbil av märket Mercedes-Benz Vito Van från 2010, som förbrukar 8,9 liter/100 km.
Centerpartiet
Fredrik Lindwall äger en Peugeot 206 av årsmodell 2004 (som dock körs av hans son i Skåne). Den drivs av bensin och förbrukar 8,6 liter per 100 km. Lindwall själv leasar en eldriven Nissan Leaf och en Mercedes (elhybrid) via familjens företag. I verksamheten finns även släp, traktorer och andra fordon.
Ingela Svensson äger en Volvo V70 från 2010 som drar 6 liter/100 km (diesel). På partnern står förutom diverse traktorer och motorredskap en vit lätt lastbil av märket Volkswagen Caddy, som är dieseldriven. Årsmodellen är 2007.
Westervikspartiet
Jonas Jalkteg äger en Mercedes-Benz C 220 D. Bilen är av årsmodell 2021 och drivs på diesel. Den drar 6,1 liter/100 km. I hushållet finns även en husvagn av märket Polar från 1980, samt en Volkswagen Eos av årsmodell 2007 som drivs med bensin och drar 8,2 liter/ 100 km.
Sofia Kasselstrand äger ingen bil men i hushållet finns en Toyota Avensis av årsmodell 2006. Den drivs på bensin och drar 8,1 liter/100 km. Hushållet har även en Toyota Corolla från 2004 som drivs på bensin, och förbrukar 6,7 liter/100 km.
Kristdemokraterna
Lars-Inge Karlsson har en Audi A4 Avant från 2018 som drivs med bensin. Den drar 5,6 liter per 100 km. Han har även en Audi A6, årsmodell 2005, som drar 9,9 liter/100 km. Lars-Inge har även en motorcykel av märket Honda.
Maud Ärlebrant kör en Volvo XC60 från 2020 som förbrukar 9 liter bensin per 100 km. På partnern står en dieseldriven Volkswagen Caddy 2.0 registrerad. Årsmodellen är 2010 och vid blandad körning drar den 6,2 liter/100 km.
Liberalerna
Ulf Nilsson äger en Jaguar XK Coupe av årsmodell 2012, bensindriven. Han har också en Alfa Romeo från 1969 och en Morgan Roadster (cabriolet) från 2004 som beräknas förbruka 9,8 liter bensin per 100 km.
Socialisterna Välfärdspartiet
Jacob Hoffsten (SVP) äger inga bilar själv men i hushållet finns en Volvo V70 från 2013 som drar 4,5 liter diesel per 100 km.
Miljöpartiet
Akko Karlsson (MP) har en Volkswagen Passat från 2011 som drivs på bensin och metangas (biogas). Den beräknas förbruka 6,9 liter/100 km.
Om sammanställningen
Vi har samlat in offentliga uppgifter om bilar som av politikerna som privatpersoner, eller deras partners. Vi har mejlat samtliga för att dubbelkolla att alla uppgifter stämmer, och då fått veta att vissa av dem leasar bilar. Dessa uppgifter har vi lagt till i sammanställningen.
*Alla uppgifter om hur mycket bränsle fordonen förbrukar kommer från sajten Biluppgifter och är en beräkning på vad de drar med blandad körning.