VT provåkte miljonbilen från Skåne

Det krävde år av tjurskallighet och kapitaltillskott. Nu har skånska Koenigsegg etablerat sig som sportbilstillverkaren i världsklass. VT fick sitta med i en av bilarna under stadsrallyt.

Snabbast. Stadsracet handlar inte om att vara snabbast, men för den som undrar så presterade Mikael Stark dagens lägsta bantid med rallytrimmade Ford Escort.

Snabbast. Stadsracet handlar inte om att vara snabbast, men för den som undrar så presterade Mikael Stark dagens lägsta bantid med rallytrimmade Ford Escort.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2017-08-19 17:44

Det låter inte så märkvärdigt. Jag ska få provåka en tio år gammal begagnad bil på en runda genom Västerviks centrum.

Lite mer imponerad blir man när man får höra att begagnatpriset ligger på dubbla nypriset.

Vi talar om en Koenigsegg CCX.

Christer Hultberg, Överumsbördig transportchef, på Koenigsegg berättar entusiastiskt om bilen.

– Den är en av mina favoriter. Den har manuell växellåda, inget antisladdsystem. Däcken har väldigt bra fäste, men om de skulle släppa då är det upp till föraren...

Han lugnar mig med att han kommer inte att köra för fullt genom Västerviks centrum. En del av de 900 hästkrafterna kommer att få vila till en annan dag.

– Jag är ingen racerförare, och bilen är som sagt var till salu, säger han.

Det efterfrågade priset ligger på en miljon dollar. Ett fynd om man betänker att dollarn sjunkit tio procent den senaste tiden, intygar Christer.

Det är inte otroligt att det blir en köpare som inte bara är ute efter häftigast möjliga körupplevelse. Top-of-the-line-sportbilar har visat sig vara en bra investering. Till skillnad från andra bilar har de hittills ökat i värde genom att bara stå i garaget.

Ska man förklara företagets framgångar räcker det med ett ord enligt Christer Hultberg: Prestanda.

Tillverkaren sparar inga resurser i sin strävan att vara värst.

Men är bilarna tidsenliga i ett läge då man talar om krav på alternativa, och mer miljövänliga drivkällor?

– Absolut. Våra bilar är de som utvinner mest effekt ur en liter bränsle. Vi har lanserat en hybrid, och de nyare modellerna går på etanol. Mycket av det som forskas fram när man försöker göra så kompromisslösa bilar som möjligt kan man några år senare ta vara på i serietillverkade bilar, säger Christer Hultberg.

Så är det dags att sätta sig i bilen. Jag gör det med en tung, klumpig duns. Jag är inte van vid så låga säten.

När Christer trycker på gaspedalen så går en vibration genom hela bilen. Så går starten. Bilen rusar fram på Slottsholmsleden. Vid Resecentrum bromsar Christer tvärt, och pumpar med gaspedalen i friläge för att publiken ska få höra motorljudet. Så fortsätter vi in på Norra Varvsgatan. Här trycker han på med gaspedalen. Mot slutet av gatan väntar en tvär kurva innan första varvet är slut.

I racet kör man tre varv. Vi avverkar 2,5 kilometer på tiden 1:52. Då har å andra sidan Christer saktat in på några ställen för att publiken ska få en ordentlig blick på bilen. Efteråt uppskattar han att han som hårdast kanske utnyttjat 40–50 procent av bilens kapacitet.

Vi har bara smakat på vad bilen kan prestera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om