Vi sitter i en halvcirkel i klassrummet. Två av projektets utbildare, Niklas Andersson och Linda Axelsson, kastar ut påståenden till ungdomarna. Håller de med om påståendena ska de ställa sig upp och byta plats.
- Jag har varit med om att någon vuxen sagt: "det där kommer du förstå när du blir äldre", säger Niklas Andersson och så gott som samtliga elever i klassrummet reser på sig direkt.
Det var alltså en formulering som en klar majoritet av eleverna hört förut.
Nästa påstående är: "Jag har varit med om att det jag sagt inte tagits på allvar". Nästan alla reser på sig igen för att byta plats.
- Det händer lite då och då, ibland av sina egna föräldrar och ibland av vissa lärare, säger en av tjejerna i klassen.
- Och polisen, det har ju hänt att man har berättat något för en polis och så har de inte tagit oss på allvar, säger en av killarna.
Utbildarna från projektet genomför flera olika lektioner tillsammans med eleverna på Alphaskolan i veckan. Genom rollspel och föreläsningar vill man bredda synen på sociala spelregler, normer, samt diskutera svåra frågor som exempelvis rasism och diskriminering.
- Våra utbildningar berör även ämnen som sexualitet, könsidentitet, religion och ålder, berättar Linda Axelsson och kollegan Niklas Andersson tillägger:
- Eftersom det ofta är vuxna som bestämmer, eller har synpunkter på, vad som är rätt engagemang för ungdomar är det viktigt att upplysa ungdomarna om den osynliga makt som vuxna har.
De tar upp gatukonsten graffiti som ett exempel.
- I Stockholm finns inga väggar där det är tillåtet att måla graffiti, kommunen har nolltolerans. Det är ett tydligt exempel på när vuxna beslutar vad ungdomar ska eller inte ska engagera sig i, säger Niklas Andersson.