Båten Yrvind.com var liten, bara 4,90 meter lång. Den nya båten är pytteliten men urstark. Den 3,0 meter långa båten får Sven nästan "klä på sig".
- Det finns ett pris instiftat för den som blir först seglar jorden runt med en båt under tio fots längd, det vill säga under 3,05 meter. Det priset tänker jag försöka erövra genom att bli den förste med en båt på 3,0 meter, säger Yrvind som i år firar 50-årsjubileum som långfärdsseglare. Sommaren 1962 stack han ut första gången till havs med den första båten, en konverterad Blekingeeka.
- Jag tänker göra hela jorden-runt-seglingen nonstop, vilket innebär att jag kommer att vara ute till havs i ett helt år, deklarerar frankt Sven Yrvind som fyller 73 i april men som har ett urstarkt psyke och 40-årings entusiasm och kondition.
Den minsta segelbåt som seglat jorden runt utgick från Australien och var 3,60 meter lång. Den styrdes av en australiensare.
- Tar jag mig runt blir det nytt världsrekord, vet du. Då hamnar Västervik på långseglarkartan på allvar, skrattar Sven som "under vinterhalvåret" kommer att starta från Australien eller Nya Zeeland för att segla österut. Söder om Kap Horn och söder om Goda Hoppsudden. Han vill inte säga vilken vinter.
- Då kan jag passera Kap Horn sommartid när vädret är bäst.
Yrvind har redan byggt en modell av den nya båten, i skala 1:20, som han för några veckor provseglade med gott resultat vid Lysingsbadet. Nu håller han på att bygga ännu en modell, i skala 1:8, för att testa seglingsegenskaperna ytterligare.
- Båten kommer att bli väldigt speciell, med loggertsegel på två master. Riggen påminner lite om den kinesiska djonkriggen, fast utan dess typiska lattor.
- Båten blir inte jättesnabb, men kommer med sina två segel att kunna hålla kursen bra relativt vinden. Och den blir både torr och säker. Vattentäta skott kommer att hålla boutrymmet torrt även om en våg skulle slå in precis över den öppna nedgångsluckan, förklarar Sveriges mest erfarne långfärdsseglare.
Båtens master står i varsitt självdränerande rör i däck. Tack vare två extra hål kan Sven Yrvind dock flytta masterna lite både framåt och bakåt för att i alla vindar få bästa balans från seglen.
- Vid ren undanvind står bägge masterna i bredvid varandra långt föröver, på varsin sida av överbyggnaden. De fälls ut åt var sitt håll.
Det behövs mycket mat för att vara till havs oavbrutet i ett helt år?
- Jag ska 400 kilo käk med mig. Bland annat torkad frukt, müsli, nötter, bröd och vatten. Jag har snackat mycket med Ola Skinnarmo och även Göran Kropp när han levde. De gjorde av med ett kilo mat per dygn, säger Sven som även denna gång lämnar spritköket hemma och nöjer sig med kalla rätter.
Trots sin litenhet kommer båten fullastad att väga nära 1,5 ton. Där ingår även 100 kilo böcker Sven ska studera under året till havs.
- Nu närmast siktar jag på att bygga en fullskalemodell i plywood som efter att ha barlastats också kommer att provseglas, säger den tuffe långseglaren från Västervik som gläds över att redan ha hittat en bra sponsor inför det nya projektet.