Sara Persson hade arbetat som lärare på Skogshagaskolan i tio år när hon började utbilda sig i ämnet svenska som andraspråk. Hon ville kunna utveckla språkundervisningen för de nyanlända barnen.

– När jag var klar med utbildningen och kom tillbaka till skolan hade de nyanlända barnen ökat. Så nu undervisar jag bara i svenska som andraspråk.

Sara har under flera år bloggat tillsammans med eleverna och bloggen har blivit väldigt uppskattad av många. Hon fick frågor av lärare som ville hjälpa nyanlända elever med språket och så började tanken på en bok att gro i henne. I samma veva hörde bokförlaget Natur & Kultur av sig. De hade läst Saras blogg och ville ge ut en lättläst och lärarnära bok i ämnet.

Artikelbild

| Kunskap. Att alla barn vet en massa saker, även om de inte kan svenska, det vill Sara Persson förmdela med sin bok.

– Jag vill förmedla att barnen kan så mycket, även om de inte kan språket. Alla har kunskaper och det gäller att ringa in dem.

Sara säger att barnens modersmål är en viktig del i undervisningen. Många tror dock att eleverna blir förvirrade om de får tala sitt modersmål i skolan, men tvärtom visar forskningen att alla språk berikar varandra. Hur snabbt man lär sig svenska som andraspråk hänger mycket på om man gått i skolan innan.

– Då är det lättare att lära sig, det tar längre tid för dem som inte har någon skolbakgrund.

Boken "Nyanlända elever" släpptes förrförra veckan och den första upplagan är i princip slut redan. I helgen är det bokmässa i Göteborg och Sara är där för att delta i seminarier och i en podcast. Och hon är lite nervös.

– Jag vill att det ska vara meningsfullt för de som kommer och lyssnar.