Då arrangerades nämligen ”Prison house” på Överums fritidsgård, ett samarbete mellan fritidsgården och biblioteket inom ramen för ett läsförståelseprojekt.

I grupper om två eller tre tog sig eleverna an de olika uppgifterna – somliga ivrigt, andra i ett lite lugnare tempo.

Fritidsledaren Gun-Britt Rindstål är initiativtagare till tävlingen som arrangeras för fjärde året i rad.

Artikelbild

| Gaith Molhem, William Ilhammar och Axel Måhammar får några ledtrådar av Gun-Britt Rindstål i en av "fängelsecellerna", musikrummet.

– Vi får låna femteklassarna under en svenskalektion för att genomföra det här, säger hon.

– Idén fick vi här på fritidsgården efter ett besök vi gjorde på "Prison Island" i Linköping för några år sedan, berättar hon.

I en av fängelsecellerna hittar vi Alva Krafft, Enia Kinnamalm och Viam Ahmed. De letar information i några gamla Västerviks-Tidningar. Det gäller bland annat att ta reda på hur det gick för ett visst lag i en innebandytävling. Resultatet hittar de ganska snabbt när de bläddrat sig fram till sportsidorna.

– Svårast hittills var uppgiften i musikrummet (en av de sammanlagt tio ”cellerna”). Där skulle man bilda namn på olika instrument, berättar de.

Artikelbild

| Alva Krafft, Enia Kinnmalm och Viam Ahmed letar svar i gamla exemplar av Västerviks-Tidningen.

I ett rum bredvid sitter William Carlson och Elliot Pettersson och letar i en bok. I den ska de hitta svar på en rad frågor de fått med sig in. Svårt, tyckte de.

– Lättast hittills har varit att bilda nya ord av bokstäverna i tre påhittade ord. Det skulle bli namn på yrken, berättar de.

Artikelbild

| Svaren på frågorna som William Carlson och Elliot Pettersson fått med sig in i cellen finns i boken. När de är klara med svaren är det dags att springa vidare till nästa cell.

Tiden går snabbt när man har roligt och klurar på problem. Snart är det dags för eleverna att komma ut i friheten igen, och samlas för en genomgång i cafeterian.