Förra veckan berättade vi om att någon använt Västervik miljö och energis namn för att teckna bindande avtal över telefon. Nu har fler kunder hört av sig till det kommunala energibolaget och berättat att de också blivit kontaktade av det andra företaget. Västervik miljö och energi, VMAB, är tydliga i sin kommunikation: – Vi ringer inte upp kunder för att teckna avtal på telefon, det är inte seriöst och det är inte så vi jobbar, säger bolagets vd, Per Allerth.

Allerth berättar att han personligen blivit kontaktad av 6 till 7 personer som känner sig lurade av det andra bolaget då de uppfattat det som att det var VMAB som ringt dem. Och VMAB:s kundtjänst har fått ta emot ett tiotal samtal från kunder som uppger samma sak.

– De som tecknat avtal känner sig lurade så klart. Jag har hänvisat några av dem vidare till kommunens konsumentvägledning, där kan de få juridiska tips och råd om hur de ska gå vidare.

Enligt lagen om försäljning över telefon så har kunden ångerrätt två veckor efter att avtalet tecknats.

- Det är förmodligen fler som tecknat avtal med dem och som inte vet att det inte är oss de tecknat av tal med. Det är otroligt oseriöst att använda någon annans namn på det här sättet, fortsätter Allerth.

VMAB har undersökt saken närmare de senaste dagarna och de vet vilket företag som ligger bakom försäljningen. Det är ett lokalt nystartat företag. De jobbar just nu på att få tag i dem.

– Vi vill komma i kontakt med dem och föra en dialog kring det här. Just nu har vi inte polisanmält detta, vi vill prata med dem först.

VT söker företaget i fråga, än så länge utan resultat.