Här är tipsen inför hjulskiftet

Innan sommardäcken sätts på gäller det att kolla mönsterdjupet. Efterdragning är också en viktig sak att komma ihåg.

Rätt tryck. Håll koll på lufttrycket. Det uppmanar Joakim Jansson på Euromaster.

Rätt tryck. Håll koll på lufttrycket. Det uppmanar Joakim Jansson på Euromaster.

Foto: Kristina Westring

Västervik/Gamleby2017-04-20 18:00

– Är man det minsta osäker när det gäller däck är det allra bästa att fråga någon däckfirma. Det är mitt bästa råd, säger Joakim Jansson, platschef på Euromaster i Västervik.

Han säger att inga frågor är dumma eller för enkla. Det är bra att vara ute i god tid och se över däcken ordentligt innan de sätts på.

– Det går bra att ta med ett av däcken och visa upp för oss och i samband med det boka in en tid. Det är tråkigt att ha lastat in alla fyra, ha en tid bokad och sedan visar det sig att däcken inte är tillräckligt bra för en sommarsäsong.

Efter däckbytet är det viktigt att det blir rätt lufttryck.

– Vi ser till att det blir rätt tryck när vi är klara med däckbytet. Men sedan gäller det att kolla själv med jämna mellanrum.

Nya bilar, från 2012 och framåt, har så kallade TPMS-sensorer (tire pressure monitoring system) som larmar om lufttrycket blir för lågt.

– Däckegenskaperna blir sämre vid lägre lufttryck och det går åt mer bränsle, säger Joakim Jansson.

Det sommardäck som man ska välja är individuellt. Det handlar om hur mycket man kör och vilken bilmodell man äger.

– Det är svårt att välja rätt däck på egen hand idag. Vi får in däck som kunden handlat själva på nätet och så visar det sig att de inte passar till bilen. Trots att det stod så på hemsidan där de köptes, säger Joakim Jansson.

Pris och kvalitet går hand i hand. Thomas Antonsson, delägare i familjefirman Tjust Servicecenter i Gamleby, säger att ju dyrare ett däck är desto bättre är det.

– Vi ger råd efter kundens behov. Den som kör mycket behöver ett däck av bättre kvalitet.

Tjust Servicecenter har däckhotell för cirka 250 bilar. Thomas Antonsson berättar att de gör noggranna kontroller och upplyser kunderna om däcken behöver bytas.

– Inför en sommarsäsong rekommenderar vi ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Det för att hålla hela säsongen.

Mönsterdjupet är avgörande för säkerheten vid våta vägbanor.

– Att råka ut för vattenplaning är otäckt och bilen går inte att kontrollera. Är det mycket vatten på vägen ska man sakta ner. Det för allas säkerhet. Däck med bra mönsterdjup ”sväljer” mer vatten och risken för vattenplaning minskar.

När hjulen är skiftade och man har kört några mil ska hjulmuttrarna efterdras.

– Vi lägger en lapp i bilen för att påminna våra kunder om efterdragningen. Det är jätteviktigt att komma ihåg att göra, säger Thomas Antonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om