Nästa år är det ett halvt sekel som makarna Egil och Kerstin Bergström från Gamleby har ägnat åt de gamla träskeppen.
Det var då de köpte skonaren Linnéa. Senare hamnade även skonaren Vega i deras ägo.
Det är naturligtvis omöjligt att beräkna hur många timmar av ideellt arbete de tillsammans har lagt ner på de båda båtarna.
Egil undrar hur det ska bli i framtiden.
– Det är ett viktigt kulturarv, men när det gäller handelsfartygen har staten inte gjort mycket för att ta sitt ansvar.
Sönerna vill ta över, men de vill inte jobba under samma villkor som sina föräldrar. Om inte samhället hjälper till att finansiera det hela, kommer Vega att säljas, och då förmodligen utomlands. Linnéa är under renovering.
Egil berättar med stolthet att Vega, med sina 148 bruttoregisterton, är störst av alla de gamla träskeppen i Sverige. Det finns bara tre som är större: Ostindiefararen, Briggen Gerda och Briggen Tre Kronor, men de är alla byggda senare som repliker eller kopior.
Vad driver dig att fortsätta med detta?– När jag var barn och man rev Norrmalm i Stockholm: det präglade mig att ta vara på gamla saker, som skeppen. Vi har inte rätt att beröva våra barn deras historiska arv. Man har ett ansvar att det ska föras vidare.
Efter dagsturer i Västervik, går Vega vidare mot Öland och Kalmar på måndag. Från Kalmar seglar hon mot Halmstad, för att återigen delta i Tall Ships Race.
I vintras låg Vega i Stockholm. Kommande vinter ligger hon förmodligen någon annanstans, men det är inte bestämt än var.