I veckan fick han besked om att han beviljats ett stipendium på 50 000 kronor av koncernen Paper Province och Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

– De har som målsättning att Sverige ska bli det första landet som tar fram en helt fossilfri förpackning, säger han.

Pengarna ska användas till att låta Rise Innventia utföra kemikaliska laboratorieprover för att se om den tänkta produkten håller måttet.

En del av pengarna ska också gå till juristkonsultation.

– Jag behöver få veta vad som krävs för att skydda produkten och affärsidén, säger Carl-Henrik Fernandi.

Man blir förstås lite nyfiken på hur det kommer sig att musikern Carl-Henrik nu ger sig in i förpackningsindustrin.

– Jag tror att allt är möjligt om man vågar tro på det. Stark vilja och en brinnande drivkraft kommer man långt på.

– Jag har ju kastat mig in i det här utan att ha branschkunskap men har fått kontakt med bra och kunniga människor. Jag har vågat ringa expertisen och berätta om min idé och bollat med dem. Och jag tror att jag har haft fördel av att inte vara så insatt, för det har gjort att jag kunnat tänka mer fritt – utanför ramarna. Jag har inte låtit mig hindras av problemen och svårigheterna, för jag har helt enkelt inte varit medveten om dem.

Att idén överhuvudtaget växte fram beror på att han gick omkring med en stark känsla av att "något måste göras".

– Jag tror att alla aluminiumförpackningar och all plast vi förpackar maten i, inte bara påverkar miljön negativt utan även vår hälsa. Jag tänker på den mängd mat vi konsumerar som förpackas i de här materialen.

Så vad är det för en förpackning vi pratar om då? Vilka material tänker du dig att använda?

– Det är ett lätt material av en unik sammansättning. Tyvärr kan jag inte avslöja mer än så just nu. Men när patentfrågan är löst kan jag berätta mer, säger Carl-Henrik.

Den klimatsmarta förpackningen är inte den enda inovation som han arbetat fram under de senaste två åren.

Han har även tagit fram en platseffektiv och mobil matlagningsprodukt. Prototypen är redan klar. Men kring detta är han betydligt mer hemlighetsfull.

– Även den här affärsidén bygger på ett hälso- och miljötänk. Så mycket kan jag berätta, säger han.

Den nyss nämnda produkten respektive förpackningen som Carl-Henrik fått bidrag för ingår i ett och samma ett koncept. Carl-Henrik ska presentera allt i sin helhet för ett större scandinaviskt företag senare i vår.