Under torsdagskvällen var segeryran total i Plivit Trade-hallen. Vid slutsignalen stod det klart att VIK besegrat Södertälje – och därmed kniper en av de två allsvenska platserna.
Men redan nästa vecka inleds diskussionerna inför nästa säsong. Flera frågor måste lösas för att VIK ska kunna ta platsen i den högre serien. VIK:s ordförande Lars Jörnbrink berättade i torsdags att ishallen måste byggas om för minst en miljon kronor – en kostnad som föreningen inte kan ta själv. Man måste också utöka sin spelarbudget betydligt, och hoppas att såväl sponsorer som kommunen kan skjuta till extra pengar.
Tomas Kronståhl (S), kommunalråd, har följt VIK:s framgångar, och gläds med staden och laget.
– Det är fruktansvärt roligt att de är så duktiga. Jag är i Spanien nu, men har ändå följt matcherna.
När det gäller allmänna bidrag är han försiktig med att utlova någonting, då kommunen har en strikt policy gällande föreningsbidrag. I år fick två föreningar ett särskilt stöd, ett så kallat marknadsföringsbidrag, på 100 000 kronor vardera – nämligen VIK och Västervik Speedway. Detta bidraget får klubbarna för att de anses bidra till marknadsföringen av Västerviks kommun.
– VIK har gjort en fantastisk säsong, men vi får se hur beslutet blir. Det blir inte mindre i år i alla fall, men vi har inte så mycket pengar att dela ut i föreningsbidrag. Kommunens huvuduppgift är att se till att de har någonstans att vara, att ishallen fungerar.
Nu väntar möten med klubben för att höra vilka behov som finns, och vilka investeringar som krävs. Det finns i dagsläget inga pengar avsatta för ishallen i kommunens investeringsbudget, så antingen får någon annan investering prioriteras bort, eller så måste budgeten utökas.
Tomas Kronståhl tror inte att något annat byggprojekt kommer att behöva stryka på foten.
– Jag tror vi klarar investeringen, vi har en god ekonomi i kommunen.
Vad ger VIK i marknadsföringsvärde för Västervik?
– Det lockar väldigt många, det är den sport som drar i särklass flest till arenan. Och får de spela i den högre divisionen så blir det tv-sändningar, så visst har det ett värde för kommen. Och ett ännu viktigare värde är att människor samlas kring laget, det skapar sammanhållning och folk har något att se fram emot. Det är väldigt skoj.
På nästa möte i kommunstyrelsemöte ska politikerna ta ställning till hur stort marknadsföringsbidraget blir.