Han pluggar maskinteknik med inriktning mot produktutveckling och design vid Jönköpings universitet.

Tillsammans med 16 andra studenter, med olika spetskompetenser, arbetar han med att ta fram just en solcellsdriven bil. Med den ska gruppen från Jönköping tävla i världens största tävling för solcellsdrivna bilar – "Bridgestone World Solar Challenge" i Australien.

– Med hjälp av solens energi ska vi ta oss från Darwin i norr till Adelaide i syd, berättar Arvid Gränsmark.

Artikelbild

| "I år är det faktiskt fyra team från Sverige anmälda till tävlingen. Övriga kommer från Mälardalens högskola, Chalmers och Högskolan i Halmstad", berättar Arvid Gränsmark som studerar i Jönköping.

Bilen ska vara färdig för de slutgiltiga testerna i juli. Därefter, runt månadsskiftet juli/augusti, ska den skeppas iväg för att säkert vara på plats den 13 oktober då startskottet går.

Den totala sträckan som ska tillryggaläggas är 3022 kilometer.

– Vi är fem personer som arbetar specifikt med det mekaniska medan andra arbetar med elektroniken och mjukvaran respektive finansiering, kommunikation och marknadsföring.

– Vi har flera samarbetspartners, bland andra Marströms i Västervik som är skickliga på att bygga kolfiberkonstruktioner. Så sent som i fredags hade vi ett möte med dem och energieffektiviserinsgföretaget ÅF AB, då vi bollade idéer, berättar Arvid.

Han förklarar att man redan fastställt den yttre designen.

– Vi har designat och simulerat flera modeller. Vi vill få fram en bil som är så aerodynamiskt effektiv som bara möjligt. Bilen ska bli så snabb som möjligt och då gäller det att pusha gränserna.

– Men det finns två olika race, ett som bygger på mer ”praktiska” bilar och sedan vår del som handlar om att ta reda på hur snabbt/energisnålt det är möjligt att färdas.

Arvid Gränsmark berättar att det finns ett holländskt företag, Light Year, som redan i dag arbetar med solcellsdrivna bilar och som har siktet inställt på att bli en framtida konkurrent till Tesla.

– De har växt fram just ur den här tävlingen. De besökte vårt universitet i höstas och berättade om sin verksamhet.

Men solcellsdrivna bilar har kanske inte sin framtida marknad i mörka Norden, eller?

–Solceller ger mycket energi även här i Norden. Men här får man lagra energin på ett annat sätt än vi gör under tävlingen då vi är väldigt begränsade i batterikapacitet.

– På sikt kanske det blir standard på alla eldrivna bilar, det handlar bara om att driva utvecklingen till den punkten att det blir lönsamt.

Det är fjärde gången som Jönköpings universitet medverkar i tävlingen som arrangerats varje år sedan 1987.

Förra året kom Jönköpings universitet på åttonde plats av 40 lag.