– Målet är att minska det digitala utanförskapet i Kalmar län genom att erbjuda kunskap och stöd för att våga och kunna ta del av digitala tjänster och möjligheter.

Det förklarar Magnus Persson, utvecklingsdirektör i Region Kalmar län.

Målgruppen är invånare över 65 år.

Artikelbild

– Region Kalmar och flera av länets kommuner har i samverkan med Telia skapat ett gemensamt upplägg för att öka den digitala kunskapen hos målgruppen.

Först ut att utbildas genom vad som går under namnet ”Mer digital” är seniorerna i Mörbylånga kommun.

Hur gör du egentligen när du ringer ett videosamtal? Var hittar du tjänster för din hälsa? Hur fungerar olika e-tjänster och hur skaffar du ett mobilt bank-id? Detta är några exempel på sådant man kan få lära sig.

Totalt har sju kommuner valt att haka på tåget.

Västervik, Vimmerby samt ytterligare två kommuner har däremot valt att tacka nej.

Malin Hanson är digitaliseringsstrateg på Västerviks kommun och hon förklarar varför:

– Det sker redan satsningar inom kommunen, ett samarbete mellan flera förvaltningar, som går ut på att öka den digitala kunskapen hos äldre, säger hon.

Som exempel nämner hon dels IT-caféerna som regelbundet stannar till i Västervik, Gamleby, Överum, Hjorted och Ankarsrum, dels sittningar som arrangeras på biblioteken.

– Som jag har förstått det innebär "Mer digital" sittningar bara på ett ställe. Men eftersom vi ju är en avlång kommun med många äldre som bor på landsbygden behöver vi ett annat upplägg.