Ända sedan Ingemar Lundgren för första gången dök vid vraket Mars Makalös har han och de andra dykarna funderat på hur de ska kunna visa vraket för alla som inte har möjlighet att dyka där nere.

För fyra år sedan började han och andra i dykteamet att 3D-fotografera vraket. Totalt handlar det om nästan 20 000 högupplösta bilder.

– Jag fick fram ungefär tio olika 3D-modeller som jag nu har satt ihop till en sammanhängande tredimensionell modell, säger Ingemar Lundgren.

Artikelbild

| Med hjälp av VR-glasögon går det att dyka vid vraket på låtsas.

Modellen gör det möjligt att interaktivt röra sig på vrakplatsen.

– En idé är att återskapa det första dyket vi gjorde vid vraket. Då kan man följa i utforskarnas spår, säger han.

Mars makalös ligger på 75 meters djup och där nere råder totalt mörker. VR-tekniken möjliggör virtuella besök på platser som är svåråtkomliga på ett eller annat sätt.

– Det finns ett intresse för det vi gör i hela världen och vi har faktiskt kommit väldigt långt. Vi ligger i framkant, säger han.

Artikelbild

Just i dag får vi möjlighet att följa med på ett virtuellt dyk. Ingemar Lundgren sätter på sig ett par VR-glasögon. Sedan tar han oss med ner till vraket och berättar hur det var när han och dykarkollegorna upptäckte det.

– När vi hittade vraket landade vi på skrovsidan. Vi visste inte vad det var för fartyg. Sen såg vi en stor kanonport och vi simmade mot aktern över flera kanonportar. Då förstod vi att det var ett krigsfartyg.

Artikelbild

| Ingemar Lundgren och Veronica Palm på Västerviks museum.

Vrakplatsen är stor och komplicerad med många vinklar och vrår, vilket gör att det har tagit tid att sätta ihop alla delar. Den tredimensionella modellen av vraket är än så länge en prototyp och en del hål behöver fyllas igen.

För några månader sedan inledde Västerviks museum ett treårigt projekt som ekonomiskt stöds av Sparbanksstiftelsen.

Artikelbild

– Vi tittar på sätt som vi kan visualisera vraket, både för forskare och allmänhet, säger Veronica Palm och berättar att det treåriga projektet har gjort det möjligt för museet att anställa dykaren Ingemar Lundgren på halvtid.

– Det är en jättemöjlighet att få jobba med det. Tack vare museet och Sparbanksstiftelsen kan jag göra det nu, säger Ingemar som själv lärt sig tekniken kring 3D-fotografering.

Artikelbild

| Ingemar Lundgren var med och dök när Mars Makalös upptäcktes, nu arbetar han halvtid på Västerviks museum med en tredimensionell virtuell modell av vraket.

– Har man verkligen en passion och ett intresse, då blir man bra på det. Jag har lagt många år av ideellt arbete på vraket. Mars Makalös är en del av livet, säger han.

3D-modellen av vraket öppnar möjligheter för VR-visningar och domvisningar, en dom är kupolformad biograf som möjliggör för besökaren att befinna sig ”mitt i filmen”. Den tredimensionella modellen möjliggör också för CNC-fräsning och det skulle också gå att skriva ut hela vrakplatsen tredimensionellt.

– Det finns ett stort intresse hos andra museer. Statens maritima museum är intresserat av tekniken och jag har bistått med 3D-scanning av vraket Bodekull. Förhoppningsvis kan vi också skicka tekniken på export, säger Ingemar Lundgren.

Västerviks museum har också tagit kontakt med ett spelhallsföretag som arbetar med VR-teknik.

– Spelhallsföretaget är intresserat och skulle gärna slå sig in på museimarknaden, säger han.

Visionen är att Västerviks museum ska bli ett VR-center.

– Andra museer ska kunna komma hit på studiebesök och lära sig mer, säger Ingemar Lundgren.

Västerviks museum samarbetar med Visualiseringscenter i Norrköping och arbetet med 3d-modellen av Mars har tagits fram i samarbete med företaget Realities i Kalifornien.