Under torsdagen passade flera företag på att testa och visa upp sin nya drönarteknik på Västerviks flygplats. Här har Drone Center Sweden funnits i lite över ett år. Urban Wahlberg är flygkonsult och det är han som tillsammans med ett par av de företag som vill utnyttja flygplatsen står för dagens övningar.

– Bland annat kommer vi testa en ny form av transponder. De finns i dag i andra flygfarkoster men måste anpassas till drönare, eller UAV:er, säger Urban Wahlberg

Transponder berättar var farkosterna befinner sig. Den måste vara lätt, helst väga runt 20 gram för att inte allt för mycket påverka räckvidden på drönarna.

UAV står för Unmanned Aerial Vehicle (ungefär obemannad luftfarkost) och flera sorter fanns på plats under dagen. Det är inte tal om några drönare för fritidsbruk, här är det professionella drönare och piloter på plats.

Cybaero från Linköping har den största farkosten på fältet. Den är en obemannad helikopter, den väger 200 kilo och kan ta en last på upp till 80 kilo.

– Vi har utvecklat en version som kan släppa fallskärmar med förnödenheter bland annat, berättar Rasmus Lundqvist från företaget.

Urban Wahlström tror att drönare kommer att användas allt mer.

Artikelbild

| Stor. 200 kilo och med en lastkapacitet på 80 kilo. UAV:er kommer i många former. Just den här tillverkar Cybaero i Linköping, där för övrigt det finns fem företag som tillverkar olika sorters drönare.

– Vi har bara sett början på det här. Allt man hör om, att leverera pizza och liknande med drönare är egentligen marginellt. När vi pratar om användningsområden handlar det om uppgifter som är "dull, dirty and dangerous" (tråkiga, smutsiga och farliga reds.anm.). Här i Västervik kan vi prova, eftersom ni har alla former terräng, utom fjäll.

I spelaren ovanför texten kan du se film från dagens testflygningar.