Det var i juni 2016 som Västerviks kommunfullmäktige fattade beslutet att förlänga landningsbanan från 800 meter till 1199 meter. Det tyngst vägande skälet var att göra banan duglig för ambulansflyg. Den möjligheten hade försvunnit från norra länsdelen efter att flygplatsen i Oskarshamn lagt ner.
Förlängningen av flygfältet fick riksfokus i mars 2018 när Uppdrag Granskning gjorde ett reportage om förlängningen. I reportaget ifrågasattes om landningsbanan någonsin kan bli godkänd för ambulanstrafik.
För att ett så litet flygfält som Mommehål ska kunna utföra uppdraget så hoppas Västerviks kommun på ny teknik och nya regler. Ett villkor för att banan ska kunna fungera för ambulansflyg är att det finns en inflygningsprocedur som är godkänd av Transportstyrelsen. Än så länge har Västervik inte gjort någon ansökan.
– Det finns en ansökan från ett liknande flygfält, Bunge på Gotland, som vi följer noggrant, säger Daniel Niklasson, chef på samhällsbyggnadsenheten.
Enligt honom vill Västervik inte lägga ner jobb på att ta fram en fullständig ansökan innan man sett vilka krav som Transportstyrelsen kommer att ställa på Gotland. Något man sett redan nu är att man behöver säkerställa att man har tillräcklig yta.
– Vi måste säkra att träd vid båda ändarna av flygfältet inte kan växa sig för höga, säger Niklasson.
Det kräver överenskommelser med markägare intill flygfältet. För att lösa den frågan pågår en lantmäteriförrättning. Daniel Niklasson säger att man skyndar långsamt:
– Vi vill komma fram till en klok lösning som bygger på frivillighet.
Det finns ytterligare några pusselbitar som måste falla på plats. En är vilka krav som kommer att ställas på flygledning. När vi skrev om landningsbanan för ett år sedan nämndes möjligheterna till fjärrledning som en möjlighet.
Där har arbetet inte gått framåt under året. Kommunen vill först lösa rådigheten över närliggande träd.
När Uppdrag Granskning gjorde sitt reportage var svenskt ambulansflyg på väg att stöpas om. En riksorganisation hade bildats, och man skulle upphandla flygplan. I höst har den upphandlingen avslutats.
Daniel Niklasson säger att kommunen följer utvecklingen, men man har inte gått in i några djupare diskussioner med Svenskt Ambulansflyg.
– Det pågår inga avtalsdiskussioner, men vi vet om varandra.