Butiken drabbades i början av helgen av inbrott, ägarna uppger att värden för flera hundratusen stals. Under måndagen höll man fortfarande på att röja upp, överallt fanns krossat glas, mer sanering återstod.
Tom Josefsson är en av ägarna och han är besviken på polisen. Efter att man ringt in händelsen skulle polisen ringa och ta en grundlig anmälan, men trots löften skedde det aldrig. Istället fick man samtal först efter att ägarna själva gjort en digital anmälan. Men det var inte det värsta, menar Josefsson.
– De var överhuvudtaget inte intresserade av att komma och titta. Det fanns spår, vi har hittat fotavtryck, stöldgods utanför butiken och man kan ha skurit sig på glaset när man tog sig in i butiken. Trots det, ingenting. Ingen har ens varit förbi för att prata med oss.
– Om man inte ska ägna sig åt sådant, vad ska man göra då? En polis frågade om vi själva hade säkrat spår. Jag trodde det var deras uppgift, det är inget jag kan göra.
Ulf Gollungberg är förundersökningsledare på polisen i Västervik. Han säger att det handlar om resurser och prioriteringar.
– Bedömningen om man ska åka på något sådant gör inte vi här, den görs på vårt kontaktcenter. Om de gör bedömningen att det inte är någon idé, är det inte ens säkert att vi får reda på inbrottet.
– Jag har förståelse för att man blir besviken. Det är något vi själva påpekat för högre ort. Innan omorganiseringen kunde vi göra mer sådan här, det går inte nu på grund av för få resurser.